• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Visualization and mastering social work values: exploration of the recognition growth process.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 26380800
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionNihon Fukushi University

Principal Investigator

OTANI Kyoko  日本福祉大学, 社会福祉学部, 教授 (90434612)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 和彦  日本福祉大学, 福祉経営学部, 准教授 (10440801)
吉田 みゆき  同朋大学, 社会福祉学部, 准教授(移行) (70445930)
寺澤 法弘  日本福祉大学, 社会福祉学部, 助教 (80548636)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Keywordsソーシャルワーク / 専門職アイデンティティ / 成長プロセス / 尺度開発
Outline of Final Research Achievements

This study researched professionalism of the social work. About "skill" that is one component of professionalism, I was focused on assessment and about "values" that is the base of professionalism, was explored through the professional identity.
About the assessment, I developed the visualization of the skill, the training program, and the skill evaluation index. About the professional identity, I clarified a process how a social worker fosters it after their graduation. Furthermore, using an professional identity scale, I inspected the relation between burnout, occupational satisfaction, the duties commitment and the professional identity.

Free Research Field

社会福祉学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ソーシャルワークスキルの基盤になるアセスメントについて、スキルの可視化と研修プログラムを開発、普及できた。さらにスキル評価指標を提示しているので、エビデンスをもってソーシャルワーカーが省察しスキルアップができる仕組みを構築できた。
社会福祉領域でほとんど先行研究がない専門職アイデンティティについて、養成課程卒業後3年間での変化のプロセスを明らかにした。さらに量的調査によって評価尺度を開発し、バーンアウトや職務満足度との関連を検証した。専門職養成と現任者訓練の中に、専門職アイデンティティ教育を組み込む必要性についてエビデンスを提示した。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi