• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

The Influence of Media Advertisements of Foreign Companies on Thai Culture: from the viewpoints of cultural anthropology and linguistics

Research Project

Project/Area Number 26580151
Research InstitutionSeinan Gakuin University

Principal Investigator

片山 隆裕  西南学院大学, 国際文化学部, 教授 (90169475)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 冬野 美晴  九州大学, 芸術工学研究院, 助教 (30642681)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Keywords広告 / メディア広告 / 海外企業 / グローバリゼーション / ローカル文化 / タイ
Outline of Annual Research Achievements

研究代表者片山隆裕は、タイ国バンコクにおけるメディア広告、看板広告、交通広告に対するイメージおよび特徴について、タイ人大学生10名に対する面接調査を実施した。また、映像メディアにみられる「日本」「日本人」「日本文化」の特徴について、タイ人大学生に対する面接調査を実施した。その結果、日本文化・日本語を学んでいる大学生とそうでない学生との間で、受け止め方に差異がみられることが明らかになった。さらに、その映像メディア自体が、タイ人の観光行動に与える影響が多いことから、映像メディアに付随する広告が当該メディアの内容と関連のある外国や日本の広告である場合、タイ人の消費・購買行動に影響を与える可能性が高いことがわかった。
研究分担者冬野美晴は、タイ人の印象評価からタイにおける外国企業の影響を考察することを目的とし、タイの地場企業・日本企業・韓国企業による化粧品広告について、タイの人々を対象にSD法による主観評価調査を行い分析したところ、日本企業については「好ましい」「安全」「シンプル」「内面的」「自然」「効果的」などへの合致度が他国よりも高いことが分かった。タイ企業の広告については、「オリジナル/非オリジナル」の対比において最もニュートラルな印象を得ていることがわかり、他方、日本企業と韓国企業については同項目でどちらも「オリジナル」への印象が高かったことから、タイ企業の広告には他国からの影響が見られるという印象を抱かれていることが示唆され、メディア広告が果たす文化的影響が示された。

  • Research Products

    (2 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results)

  • [Journal Article] An Investigation into the Influence of Domestic and Foreign Cosmetics Advertisements in Thailand: Evaluation of Subjective Impression by SD Method.2017

    • Author(s)
      Fuyuno, Miharu.
    • Journal Title

      Linguistic Science,

      Volume: 52 Pages: 47-59

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 祐徳稲荷に参拝し、呼子朝市を散策し、唐津くんちを満喫する―映像メディアの広告効果と訪日タイ人の観光行動―2016

    • Author(s)
      片山隆裕
    • Journal Title

      国際文化論集

      Volume: 31巻2号 Pages: 1-13

    • Acknowledgement Compliant

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi