2018 Fiscal Year Final Research Report
Research on brain changes related to the acquisition of reading.
Project/Area Number |
26870516
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational psychology
Special needs education
|
Research Institution | Health Sciences University of Hokkaido |
Principal Investigator |
HASHIMOTO Ryusaku 北海道医療大学, リハビリテーション科学部, 准教授 (00411372)
|
Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 発達性ディスレクシア / 音韻障害 / 非音韻性言語障害 / 機能的磁気共鳴画像法 |
Outline of Final Research Achievements |
Developmental dyslexia is a developmental disorder characterized by difficulty in reading. This study conducted behavioral and neurocognitive evaluations for phonological disorders and related verbal skills that affect dyslexic children's reading comprehension. It became clear that some children with developmental dyslexia show impairments in non-phonological language such as the use of case particles and verb conversion, in addition to phonological disorders reflected in their reading speed. Furthermore, compared to children with typical development, children with developmental dyslexia showed differences in brain activity in the left fusiform gyrus and in the middle and inferior occipital gyrus during the reading task.
|
Free Research Field |
臨床神経心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の結果、ディスレクシア児の中には、音韻障害に加えて、音韻以外の言語面の障害を合併する例が存在することが示された。現在、ディスレクシア児には文字を音に変換する指導・訓練が行われている。しかし言語障害が合併している場合、文字を音にできたとしても、文章の読解で困難さが継続する可能性があり、そういった例には指導法の工夫も必要となるだろう。そして、発達性ディスレクシアの認知神経科学的モデルを検討する際には、音韻障害だけでなく、非音韻性言語障害の併存の可能性や、その影響を加味する必要がある。こうした点を明らかにしたことが、本研究成果の社会的・学術的な意義と言える。
|