Project Area | Experimental Social Sciences: Toward Experimentally-based New Social Sciences for the 21st Century |
Project/Area Number |
19046003
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Humanities and Social Sciences
|
Research Institution | Kochi University of Technology (2012) Osaka University (2007-2011) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
NISHIMURA Naoko 信州大学, 経済学部, 教授 (30218200)
HIROTA Shinichi 早稲田大学, 商学学術院, 教授 (40238415)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
TARUI Nori ハワイ大学, 経済学部, 准教授
SHICHIJO Tatsuhiro 大阪府立大学, 経済学部, 准教授 (40305660)
KUSAKAWA Takao 広島修道大学, 経済科学部, 准教授 (00412289)
SHEN Junyi 神戸大学, 経済経営研究所, 准教授 (10432460)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2012
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2012)
|
Budget Amount *help |
¥59,900,000 (Direct Cost: ¥59,900,000)
Fiscal Year 2012: ¥6,400,000 (Direct Cost: ¥6,400,000)
Fiscal Year 2011: ¥11,100,000 (Direct Cost: ¥11,100,000)
Fiscal Year 2010: ¥11,100,000 (Direct Cost: ¥11,100,000)
Fiscal Year 2009: ¥10,100,000 (Direct Cost: ¥10,100,000)
Fiscal Year 2008: ¥9,300,000 (Direct Cost: ¥9,300,000)
Fiscal Year 2007: ¥11,900,000 (Direct Cost: ¥11,900,000)
|
Keywords | ノイズトレーダー / セカンド・プライス・オークション / 囚人のジレンマ / 互恵 / 不平等回避 / 投資の不確実性 / サンクコスト / 米市場 / 囚人のディレンマ / バブル / 不動産価格 / 自主流通米市場 / Demand Reduction / 利己的効用 / 公共財 / 協力 / 市場 / 実験経済学 / 公共調達 / 株式市場実験 / テークオーバー実験 / 不動産取引実験 / ディマンド・リダクション / 指値 / フリーライダー / 協力行動 / 不動産バブル / 株式市場バブル / 合理的バブル / スパイト / 内生的最低価格決定オークション / 米オークション / プロパー均衡 |
Research Abstract |
The market unit clarifies that markets does not always function as the theory describes through experiments. For example, the emission trading market does not achieve efficiency if there are uncertainty and time lag of investment. In the rice market in Japan, the quantities traded decline over time due the design failure. Furthermore, the unit finds a mechanism of bubble with noise traders. On the other hand, the unit designs new mechanisms that attain efficiency with a public good such as market itself.
|