Project/Area Number |
15H02797
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Entertainment and game informatics 1
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Research Institution | Kitami Institute of Technology |
Principal Investigator |
Masui Fumito 北見工業大学, 工学部, 教授 (80324549)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
柳 等 北見工業大学, 工学部, 准教授 (60344553)
伊藤 毅志 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (40262373)
山本 雅人 北海道大学, 情報科学研究科, 教授 (40292057)
松原 仁 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (50325883)
竹川 佳成 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (60467678)
河村 隆 信州大学, 学術研究院繊維学系, 准教授 (70242675)
宮越 勝美 北見工業大学, 工学部, 准教授 (00142795)
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Research Collaborator |
Ikuta Yasuhito
Ptaszynski Michal
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
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Keywords | カーリング / 戦術支援 / デジタルスコアブック / デジタルカーリング / 人工知能 / ストーントラッキング / デリバリーロボット / スウィーピング力測定 / カーリング戦術支援 / 戦術推論人工知能 / ストーン位置計測 / カール現象 / 戦術推論 / ストーン挙動 / ショット率 / スウィーピング / 心理学実験 / 競技データ / 戦術要素 / ロボット |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we focus on strategies and tactics in curling. By utilizing a variety of specialized knowledge and experience related to knowledge engineering, artificial intelligence (AI), image processing, skill science, and biomechanics, we developed several support technologies to improve tactical/strategic skills of curling players. These include a digital scorebook system to collect and analyze curling game information in the Big Data framework, a digital curling system to discuss tactics/strategies based on game logs between tactical reasoning AI, a sweeping power measurement system to grasp efficiency of sweeping power, a real-time tracking system to track a moving stone with infrared rays, curling delivery robot to support training of human players, and so forth. We also conducted experiments to evaluate those technologies. As results, it is confirmed that some of the developed systems perform enough for players and teams to be used in practice.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,多角的観点からカーリング戦術に関わる要素を明らかにするとともに,得られた知見を元に戦術支援技術を開発し,その有効性を検証した.カーリングの戦術要素に関して継続的に取り組まれている学術研究はこれまでほとんど報告されていなかったため,学術的にも先駆的研究となった. 本研究は「カーリング戦術」を共通項として分野横断的研究を展開してきたことから,本研究の成果は既存の複数研究分野へも貢献するものである.また,研究成果はトップチーム支援だけでなく一般競技者に対してもフィードバックできるため,カーリングを新たな観点から楽しむ機会を提供し地域スポーツ振興にも貢献できる可能性がある.
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