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The research of collective knowredge generated user-community and product innovation

Research Project

Project/Area Number 15K03743
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

Katano Koichi  明星大学, 経営学部, 教授 (80387240)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsユーザー・コミュニティ / オープン・メディア / 社会ネットワーク分析 / 価値共創 / 二次創作 / ユーザーコミュニティ / ユーザー生成コンテンツ / ユーザー・イノベーション / プラットフォーム / YouTube / 新製品普及理論 / 初音ミク創作 / 社会関係資本 / ユーザー参加型プラットフォーム
Outline of Final Research Achievements

I empirically studied the creation and posting behavior of creative users on NicoNico videos and YouTube, especially on open media connected with content, especially on content. Approaching the actual situation of contents of music and video including "Hatsune Miku" to the user-community by social network analysis.
Based on posting of original works, we visually grasp the structure of the network where secondary creation is actively performed, and searched for the factor that makes secondary creation active. I was able to guide meaningful suggestions to the design and operation guidelines of the user platform.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2017 2015 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] ユーザー生成型と企業主導型コンテンツのチャンネル・ネットワーク構造と視聴成果―YouTubeにおける音楽コンテンツの普及プロセス2017

    • Author(s)
      片野 浩一、石田 実
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 146 Pages: 70-95

    • NAID

      130007801731

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 企業主導型とユーザー生成型コンテンツのチャンネル構造ネットワークと 成果指標の関係2017

    • Author(s)
      片野浩一、石田実
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 146

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ユーザー・コミュニティ創発の創作ネットワークに関する研究2015

    • Author(s)
      片野浩一、石田実
    • Journal Title

      季刊マーケティングジャーナル

      Volume: 第35巻1号 Pages: 88-107

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] コンテンツ型ユーザー・コミュニティの創発と集合知のネットワーク2017

    • Author(s)
      片野浩一、石田実
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ユーザー生成型と企業主導型コンテンツのチャンネル・ネットワーク構造と視聴成果―YouTubeにおける音楽コンテンツの普及プロセス2017

    • Author(s)
      片野 浩一、石田 実
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ユーザー生成コンテンツと集合知形成のダイナミクス2015

    • Author(s)
      片野浩一・石田実
    • Organizer
      日本マーケティング学会マーケティングカンファレンス2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-11-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ボーカロイド製品のユーザー・コミュニティに関する実証研究2015

    • Author(s)
      片野浩一
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] コミュニティ・ジェネレーション―「初音ミク」とユーザー生成コンテンツがつなぐネットワーク2017

    • Author(s)
      片野 浩一、石田 実
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      9784805111321
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] マーケティングジャーナル

    • URL

      https://www.j-mac.or.jp/mj/mj_detail.php?book_id=41

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 千倉書房

    • URL

      https://www.chikura.co.jp/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 明星大学 教員情報

    • URL

      https://www.iag.meisei-u.ac.jp/meuhp/KgApp?kyoinId=ymigyoykggy

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] マーケティングジャーナル第35巻1号

    • URL

      https://www.j-mac.or.jp/mj/mj_download.php?book_id=32

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 日本マーケティング学会 学会賞受賞一覧

    • URL

      http://www.j-mac.or.jp/prize/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

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