• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluative study on a successful case of educational reform with large-scale commitment of private sector

Research Project

Project/Area Number 15K04314
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

HIROSE HIROKO  専修大学, 文学部, 教授 (40208880)

Research Collaborator Wood Alan  The Hackney Learning Trust, Chief Executive
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsガバナンス / 私的セクター / NPM / ハックニー / 介入 / ラーニング・トラスト / 教育制度改革 / 改革の有事的形態 / 失敗自治体 / イギリス / ラーニング・トラスト方式 / ドンカスター / 権限剥奪 / アラン・ウッド
Outline of Final Research Achievements

This research clarified the background, details and success factors of the educational reform case that utilized the private sector on a large scale and made a theoretical consideration. The case to be examined was that of the Borough of Hackney in London. The education in Hackney was fallen into a serious situation with difficult factors. When the Council failed to tackle the case on their own, the Government intervened and forced their entire services to be transferred to a private sector, the Learning Trust (TLT). The education in Hackney was improved significantly by TLT and returned to the Council.
In this research, the reform background was clarified mainly focusing on the legal process that enabled the central government to intervene into LEAs. With cooperation of the CE of TLT, who led the reform strategies, the practical details were also clarified. This research interprets this whole process as an education governance reform in an emergency.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育再生を軸にした地域再生 ― ロンドン・オリンピックのホスト地ハックニー区の改革―2018

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      専修大学社会科学研究所月報

      Volume: 657 Pages: 1-28

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「イギリスの教育改革における学力向上政策と地方教育行政による改革実践-ハックニー改革を率いたアラン・ウッド講演をもとに」2016

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      専修大学社会科学研究所月報

      Volume: No.633 Pages: 1-36

    • NAID

      40020970171

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「政治主導改革の可能性 - イギリスにおける「学校教育の水準と枠組みに関する1998年法」導入を題材に -」2015

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      『日本教育行政学会年報』

      Volume: No.41 Pages: 19-36

    • NAID

      130007616827

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 中央政府の介入方式による教育改善支援政策 -イングランドの近年の動向を踏まえて-2017

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「失敗自治体の教育再生 ―ロンドン・ハックニー区の教育改革手法―」2015

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Organizer
      日本教育行政学会 第50回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-10-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「失敗した教育への政治介入と法改正 イギリスにおける「学校教育の水準と枠組みに関する1998年法」導入を題材に」2015

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Organizer
      日本教育政策学会 第22回大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2015-07-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 小玉重夫編『教育変革への展望 第6巻 学校のポリティクス』 第8章2016

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『教育変革への展望 第6巻 学校のポリティクス』2016

    • Author(s)
      小玉重夫、藤田英典、青木栄一、大桃敏行、志水宏吉、小国喜弘、菊地栄治、小山静子、村上祐介、広瀬裕子、苅谷剛彦
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi