• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The International Comparative Study on the Development of Effective System for Education Management through Multi-Professional Composition

Research Project

Project/Area Number 15K04323
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

KIOKA KAZUAKI  名城大学, 農学部, 教授 (10186182)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 雲尾 周  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30282974)
加藤 崇英  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (30344782)
臼井 智美  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (30389811)
織田 泰幸  三重大学, 教育学部, 准教授 (40441498)
川口 有美子  公立鳥取環境大学, 環境学部, 准教授 (40616900)
末松 裕基  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10451692)
照屋 翔大  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (90595737)
Research Collaborator TANAKA maho  
NOMURA yukari  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsチーム / 多職種協働 / 教育マネジメント・システム / 組織開発 / 地域学校経営 / 国際比較 / 教育マネジメント / 多職種構成 / チーム・マネジメント / 中学校区 / 地域協働 / リーダーシップ / チーム学校 / 他職種構成 / 新しい職 / 地域諸団体とのネットワーク
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the working structure of teachers and other staffs, compare Japanese situation with Germany and United States, conduct case studies of distributed management style in Japan, and review theories of teacher leadership and teaming in schools.
As a result, this study clarified blocking and effective factors to distributed educational management system consisted with teachers and other staffs. The blocking factors are the conflicts and struggles existing in process of making collaboration between them, the fear emotion of school administrators and teachers to welcome outside persons into school and sense of busyness. The effective factors are functional differentiation of teachers’ work, utilization of abilities with experienced teachers, corresponding more difficult and complex educational problems, enhancing work efficiency, and strengthening the managemental function of school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員の多忙化や学校における働き方改革が問題とされるなか、多職種によって業務分担を進めることのみが強調されているが、本研究は、そうした分担によって発生する新たな負担への対応、分担事項を連結するための仕組みの重要性などを明らかにして、実効性のある教育マネジメントシステムを提起したことの意義は大きい。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「チームとしての学校」に関する組織論的考察2019

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(社会科学)

      Volume: 70 Pages: 139-148

    • NAID

      120006775138

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校における職員雇用の実態とその課題―労働条件と非正規雇用問題―2019

    • Author(s)
      眞弓(田中)真秀
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 6 Pages: 31-46

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域創生に資する市町村と県立高校の連携・協働に関 する一考察―過疎地域の高校をめぐる課題の特質―2018

    • Author(s)
      川口有美子
    • Journal Title

      学校経営学論集

      Volume: 6 Pages: 1-10

    • NAID

      120006410981

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校における多職種配置の実態からみたチームマネジメントの課題-A県B市の事例をもとにして-2016

    • Author(s)
      木岡一明
    • Journal Title

      『大学・学校づくり研究』

      Volume: 9 Pages: 1-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校管理職とどう『チーム』を組んでいくのか2016

    • Author(s)
      川口有美子
    • Journal Title

      『日本教育事務学会年報』

      Volume: 3 Pages: 36-42

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「他職種によって構成される学校」のマネジメント ― その設定の合意と可能性 ―2016

    • Author(s)
      木岡一明
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 第41巻 Pages: 10-17

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校統廃合の課題 ― 新潟県を事例として2015

    • Author(s)
      雲尾周
    • Journal Title

      日本教育事務学会年報

      Volume: 第2号 Pages: 22-31

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] レジリエントな学校文化を創造する教員リーダーの役割2015

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      大学・学校づくり研究

      Volume: 第8号 Pages: 19-26

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における多職種配置の実態からみたチームマネジメントの課題(2)―学校組織開発から「地域」開発へ2018

    • Author(s)
      織田泰幸、川口有美子、木岡一明、雲尾周、野村ゆかり
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校に関わる職員雇用の実態とその課題―労働条件と非正規雇用問題―2018

    • Author(s)
      眞弓(田中)真秀
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校への多職種配置を可能とする教育委員会による支援の課題2016

    • Author(s)
      木岡一明、雲尾周、川口有美子
    • Organizer
      日本教育行政学会第51回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における多職種配置の実態からみたチームマネジメントの課題―A県B市とC県D市の事例をもとにしてー2016

    • Author(s)
      木岡一明、野村ゆかり
    • Organizer
      日本教育経営学会第56回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 学校経営2019

    • Author(s)
      浜田博文、照屋翔大、鈴木瞬、大林正史、福島正行、田中真秀、髙野貴大、古田雄一、織田泰幸、川口有美子、内田沙希、柏木智子、吉田尚史、張信愛、奥田修史
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085033
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] チーム学校の発展方策と地域ユニット化への戦略2018

    • Author(s)
      雲尾周、横瀬泰子、宮本健司、永島誠、鞍馬裕美、春日原彰子、池田浩、高木亮、酒井竜二、新保房代、川口有美子
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925192
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「チーム学校」まるわかりガイドブック2016

    • Author(s)
      加藤崇英、末松裕基、根津明実、田村知子、川口有美子、貞弘斎子、北神正行、留目宏美、古川正之、白井秀子、今西満子、鈴木瞬、吉新一之、占田雄一、蓮沼千秋、佐藤和広、高橋望、臼井智美、山田知代、吉田和夫
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 学校教育の基礎知識2015

    • Author(s)
      小島弘道、平井貴美代、西山亨、北神正行、照屋翔大、柳沢良明、武井敦史、水本徳明、山﨑保寿、安藤知子、内田沙希、横山剛士、福島正行、森貞美、臼井智美、古田雄一、留目宏美、佐藤克敏、川口有美子、吉田ちひろ、朝倉雅史、大林正史、加藤崇英、末松裕基、佐藤博志
    • Total Pages
      513
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 復旧・復興へ向かう地域と学校2015

    • Author(s)
      青木栄一、高橋望、丸山英樹、杉村美紀、本図愛実、雲尾周、阿内春生、丸山和昭、鳶島修治、本山敬祐、鳫咲子、加藤道代、神林寿幸
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      東洋経済新報社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi