Project/Area Number |
16H02369
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | The University of Tokushima |
Principal Investigator |
YAMANAKA Hideo 徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(理工学域), 教授 (20166755)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
尾野 薫 宮崎大学, 地域資源創成学部, 講師 (00782210)
鈴木 美緒 東海大学, 工学部, 准教授 (20573926)
三谷 哲雄 流通科学大学, 経済学部, 教授 (80289115)
吉田 長裕 大阪市立大学, 大学院工学研究科, 准教授 (20326250)
萩田 賢司 科学警察研究所, 交通科学部, 主任研究官 (00356221)
稲垣 具志 中央大学, 研究開発機構, 機構准教授 (20609945)
金 利昭 茨城大学, 理工学研究科(工学野), 教授 (40205050)
宇佐美 誠史 岩手県立大学, 総合政策学部, 准教授 (00404830)
小川 圭一 立命館大学, 理工学部, 教授 (50303508)
松浦 正浩 明治大学, ガバナンス研究科, 専任教授 (70456101)
山口 行一 大阪工業大学, 工学部, 教授 (80294718)
横関 俊也 科学警察研究所, 交通科学部, 研究員 (50645489)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥44,590,000 (Direct Cost: ¥34,300,000、Indirect Cost: ¥10,290,000)
Fiscal Year 2019: ¥10,790,000 (Direct Cost: ¥8,300,000、Indirect Cost: ¥2,490,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2016: ¥14,170,000 (Direct Cost: ¥10,900,000、Indirect Cost: ¥3,270,000)
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Keywords | 自転車 / 交通安全 / 一方向通行 / 社会的合意形成 / トランジション・マネジメント / 左側通行 / 都市交通計画 / 交通規制 / 双方向通行 |
Outline of Final Research Achievements |
Bicycles are expected to contribute to traffic greening, health, tourism, etc., but unsafety environment for bicycles is great barrier for these purpose in Japan, and in particular, two-way traffic of bicycles is said to be important issue for bicycle’s safety. In this study, we clarified the unsafety of two-way traffic from the aspects of traffic accidents and behavior at intersection, consolidate the effects on the one-way ordering of the traffic system by the analysis of consciousness and social acceptance, and presented the scientific evidence in order to form the consensus. On that basis, the applicability of the Transition Management method as an approach to the formation of social change is clarified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国の自転車交通は世界的に稀な形態で社会に浸透している。その課題として専用空間の不足が長らく議論されてきたが、本研究は歩道通行を許可したことで生じた双方向通行の常態化が課題の本質であることを明らかにしている。さらに、自転車を車両と同様に一方向通行で整序化する場合に生じる社会的受容を乗りこえるため、一方向通行による安全性向上効果とともに、歴史的経緯や意識面からの受容性を明らかにしている。さらには社会改革を実現する手法として着目されているトランジション・マネジメントの手法適用を試行したことで、科学的知見に基づいた社会実装へのアプローチとして、貴重なケーススタディとなる意義を有しているといえる.
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