Real-time Safety Advice System for Pedestrian, Cyclists and Drivers
Project/Area Number |
16H05871
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Human interface and interaction
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
TADA Masahiro 近畿大学, 理工学部, 准教授 (40418520)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 交通安全 / 運転評価 / 人間行動センシング / 歩行者 / 自転車 / 自動車 / 高齢者 / 高齢ドライバー / 運転技能評価 / リアルタイム安全アドバイス提供 / 交通工学 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a real-time safety advice system for pedestrians, cyclists and drivers using wearable computing technology and sensor network technology. Our system measures one's scanning behavior while waking/cycling/driving by wearable sensors and detects his/her risky behavior from the view point of active safety. By evaluating measured driving behavior based on driving instructors' safety driving knowledge, our system provides safety driving advice in real time. Through a large-scale demonstration experiment, we confirmed that our system can improve elderly pedestrians'/cyclists'/drivers' behavior by providing safety advice in real time.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,自動車だけでなく,歩行,自転車といった日常生活で頻繁に用いられる交通手段における交通行動を網羅的に計測し,それぞれの交通手段に合わせた安全支援を行うシステムを提案した.これは,従来自動車のみに偏っていた安全支援システムの適用範囲を大きく広げる先駆的な試みである.本研究の成果は、超高齢化社会における高齢者の安全な外出機会を確保し,いわゆる元気高齢者がいつまでも社会との関わりを持ち続け,健康であり続けられる社会の実現に寄与することができると考えられる.また,高齢者が健康であり続けることは,結果として高齢者の医療費の抑制につながるなど,その波及効果は大きいと考えられる.
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Report
(4 results)
Research Products
(21 results)