• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and nationwide promotion of educational model to cultivate scientific literacy by using advantage of local government institutes for environment

Research Project

Project/Area Number 16K01051
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionGunma Institute of Public Health and Environmental Sciences

Principal Investigator

Saitoh Yoshinori  群馬県衛生環境研究所, 水環境・温泉研究センター 大気環境係, 主任 (30450373)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 飯島 明宏  高崎経済大学, 地域政策学部, 教授 (70391828)
佐野 和美  帝京大学, 理工学部, 講師 (90571026)
Research Collaborator Tago Hiroshi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords環境教育 / 環境データ / 科学リテラシー / 体験学習 / PISA / 科学に対する自己効力感 / 教育効果 / テキストマイニング / 発話記録 / マインドマップ / 地方環境研究所 / アンケート / PISA / テキストマイング / ESD / 科学的データ / アンケート調査 / インタビュー調査
Outline of Final Research Achievements

We have studied the features of environmental education (EE) by local government institutes for environment (LGIEs) in Japan, with the aim of the spread of EE to understand environmental issues objectively from the view point of scientific data. LGIEs' EE were considered to be characterized by handling environmental data on water environment, atmospheric environment, etc., and by hands-on learning with chemical analysis and measurement utilizing the facilities of LGIEs. The result of questionnaire, we developed its format for evaluating the educational effects of LGIEs' EE, showed the students' improvement of the self-efficacy towards science and the information search skills. Therefore, LGIEs were expected to have the potential to be an educational base at local area for improving scientific literacy on environmental issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の社会的意義は、一部の地環研がすでに環境問題に対する科学リテラシー教育を実践していた点を明らかにし、これを全国普及させるための課題を、各自治体の環境教育行動計画の中に見い出した点である。学術的意義としては、地環研環境教育への活用だけにとどまらない、環境問題に関する科学リテラシーの変容をはかることのできる評価方法を開発した点であると考えている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 4 results)

  • [Journal Article] Can we use a local government institute for the environment in Japan to foster environmental science literacy for sustainability?2019

    • Author(s)
      Saitoh Yoshinori、Tago Hiroshi、Iijima Akihiro、Sano Kazumi
    • Journal Title

      Sustainability Science

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 219

    • DOI

      10.1007/s11625-019-00685-w

    • NAID

      40022135904

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 自然共生社会の実現に向けた担い手づくり-地域の自然を活かした環境教育-2017

    • Author(s)
      飯島明宏
    • Journal Title

      日本地域政策研究

      Volume: 19 Pages: 4-11

    • NAID

      130008164279

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 環境教育・ESD教育の現状と大学での導入方策2017

    • Author(s)
      佐野和美
    • Journal Title

      帝京大学宇都宮キャンパス研究年報人文編

      Volume: 23 Pages: 43-61

    • NAID

      40021452748

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Hands-on environmental education with scientific date improves science self-efficacy, the weakness of Japanese students in PISA?2019

    • Author(s)
      Saitoh Y., Tago H., Miwa S., Hosoda N.
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education Hawaii 2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 3R推進の市民アイデアコンテストの中から行政施策のヒントを掘り起こす2018

    • Author(s)
      齊藤由倫, 田子博
    • Organizer
      第29回廃棄物資源循環学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 3R推進に関する市民アイデアの中から効果的な啓発施策を掘り起こす2018

    • Author(s)
      齊藤由倫, 田子博
    • Organizer
      日本環境教育学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Estimation of the value of environmental education in science museum by a conjoint analysis2018

    • Author(s)
      Iijima A., Nagashima R., Chachin M.
    • Organizer
      International Science Education Conference (ISEC) 2018, Singapore
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビオトープを利用した自然体験学習の効果測定~発話記録からみる学びへのエンゲージメント~2018

    • Author(s)
      門田奈々, 飯島明宏
    • Organizer
      日本環境教育学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Estimation of educational effects on children engaged in nature games ~Text mining analysis for chat records~2018

    • Author(s)
      Kadota N. and Iijima A.
    • Organizer
      2018 AGU Fall Meeting, Washington D.C., U.S.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 専門家による高度な環境教育支援が高校生の環境意識にもたらす影響評価(2)2018

    • Author(s)
      田子博、齊藤由倫、町田仁、大塚佳臣、山崎宏史、中村卓雄、植栗慧
    • Organizer
      第52回日本水環境学会年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 全国の地方環境研究所が行う環境教育の特色と教育的意義2017

    • Author(s)
      齊藤由倫、田子博、 佐野和美、飯島明宏
    • Organizer
      日本環境教育学会 第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 専門家による高度な環境教育支援が高校生の環境意識にもたらす影響評価(1)2017

    • Author(s)
      田子博、齊藤由倫、町田仁、大塚佳臣、山崎宏史、中村卓雄、植栗慧
    • Organizer
      日本環境教育学会 第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ビオトープを活用した自然体験型環境教育プログラムの提案2017

    • Author(s)
      門田奈々、飯島明宏
    • Organizer
      日本環境教育学会 第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Local Government Institutes of Environmental Research in Japan can be New Educational Resources for Scientific Literacy?2017

    • Author(s)
      Yoshinori Saitoh, Hiroshi Tago, Kazumi Sano, Akihiro Iijima
    • Organizer
      9th World Environmental Education Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Measurement of Educational Effect by using Text Mining Technique2017

    • Author(s)
      Akihiro Iijima, Yoshinori Saitoh
    • Organizer
      9th World Environmental Education Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Development of educational programs emphasizing the nature experiences in biotope2017

    • Author(s)
      Nana Kadota, Akihiro Iijima
    • Organizer
      9th World Environmental Education Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 環境問題を科学する環境教育 ―地方環境研究所の活用―2017

    • Author(s)
      齊藤由倫
    • Organizer
      滋賀県立大学 環境科学セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全国アンケートから見えた地環研の環境教育の特色と教育的意義2017

    • Author(s)
      齊藤由倫、田子博、 佐野和美、飯島明宏
    • Organizer
      第44回環境保全・公害防止研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 環境データを考察させる教育が児童・生徒にもたらす効果2017

    • Author(s)
      齊藤由倫、田子博
    • Organizer
      群馬分析研究会
    • Place of Presentation
      群馬産業技術センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 環境データを考察させる教育が児童・生徒にもたらす効果(研究奨励賞受賞)2016

    • Author(s)
      齊藤由倫、田子博
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2016-08-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 河川を利用した体験型環境教育プログラムの実践 ~テキストマイニング分析による学習効果の測定~2016

    • Author(s)
      飯島明宏、市川明佳、馬場龍樹
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2016-08-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi