• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support for Writing and Updating Teaching Portfolios in a Long-term Perspective

Research Project

Project/Area Number 16K01131
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

TAKAI Kumiko  帝京大学, 理工学部, 講師 (00527682)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡辺 博芳  帝京大学, 理工学部, 教授 (40240519)
溝口 佳宏  帝京大学, 経済学部, 准教授 (50609386)
Research Collaborator MAEKAWA Tukasa  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsティーチング・ポートフォリオ / ファカルティ・デベロップメント / 高等教育 / ファカルティ・ディベロップメント / ポートフォリオ作成
Outline of Final Research Achievements

This research investigated how to support teachers in writing and updating their teaching portfolios(TP) in a long-term perspective. First, we related components of a TP to daily educational activities. Second, we listed up feasible ways of the support by considering preparations and tasks of updates with respect to each reason of the updates.
Based on the consideration, we proposed a tool to organize information of daily educational activities and implemented the tool as a web system using GAS(Google Apps Script). The tool has functions of reposition, retrieval, browse and e-mail reminder. We conducted trial uses of the tool.
The results suggested the following: (1)Describing educational activities at a detail level will be to clarify and organize teaching methods of the teacher.(2)Sharing of the descriptions among teachers will be helpful for their course design.These show that the tool may lead to awareness of the PDCA cycle of educational activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日々の教育・研究活動の中にティーチング・ポートフォリオの見直しと維持管理作業を組み込むことが期待できる.それにより,エビデンスの蓄積と省察(リフレクション)のサイクルが日常的に機能し,授業の改善および教育の質の向上に役立つと考えられる.すなわち,日常的に蓄積やリフレクションを意識することによって,授業の終了後に散在するエビデンスを収集するよりも,比較的容易にティーチング・ポートフォリオを維持管理できることからティーチング・ポートフォリオの維持管理にかかる教員の負荷を軽減することもできると考えられる.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] ティーチング・ポートフォリオの更新に向けた日常的な教育活動の情報整理の試行2019

    • Author(s)
      高井久美子,渡辺博芳,溝口佳宏
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ティーチング・ポートフォリオの更新に向けた日常的な教育活動の情報整理ツール2018

    • Author(s)
      高井久美子,渡辺博芳,溝口佳宏
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2018年度年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ティーチング・ポートフォリオの作成と更新に対する組織的な支援の初期検討2017

    • Author(s)
      高井久美子,渡辺博芳,溝口佳宏
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi