Project/Area Number |
16K01142
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Kyoto Notre Dame University |
Principal Investigator |
HIRANO Miho 京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 教授 (40631411)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
|
Keywords | コミュニケーション能力育成 / 学修プログラムの開発 / コミュニケーション能力 / コミュニケーション / スピーチ / 学習者の認識 / 学修プログラムの開発と評価 / キャリア教育 / 実社会 / 育成内容 / 学習プログラム開発 / 評価 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to design, implement, and evaluate a learning program for fostering communication skills that contribute to the real world. To this end, we designed a study program based on results of previous research on effective training methods and conducted a post-treatment survey of the students. Results found that the program was characterized by students' recognition of their own issues and proactive improvement of their knowledge, skills, and attitudes. In addition, applied learning based on basic communication learning led to a smooth transition to the real world, suggesting practical applications in the workplace.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、大学生に対して、実社会で役立つコミュニケーション能力を育成するため、これまでの研究成果を基盤に学修プログラムを設計し実施した。その上で、学修直後、就職活動終了後、そして就職後に学修者に対して調査を行った。その結果、本学修プログラムの特徴や学修の意味や意義が明らかになった。このように、実践的な研究として実施し、また、社会で重要視されるコミュニケーション能力に関する教育方法を提案できたことから、学術的および社会的な意義がある。
|