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Studies on finding market structure of destination brands

Research Project

Project/Area Number 16K03947
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2017-2018)
Nihon University (2016)

Principal Investigator

Ban Masataka  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50507754)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords地域ブランド / 競争構造 / ベイジアンモデリング / アンケート / 因子分析 / 離散選択モデル / ブランドイメージ / 商学 / マーケティング・リサーチ
Outline of Final Research Achievements

In this research, models for finding market structure of destination brands are constructed. One of the models is bayesian factor analysis with simultaneous autoregressive model where tangible destination images compounded abstract destination images are decomposed to a few factors. Then, positioning maps which show market competitive structure among destinations are depicted by estimated factor scores, Another model is a hierarchical bayes probit model for finding destination preference structure among tourists. In the model, simulated destination choice data getting from same questionnaire respondents as destination images are used for objective variable, the factor scores and distance data between a destination and a place of residence of respondent are used for explanatory variables. So, we can find not only "how destination images are preferred", but also "how much choice probability, a resident has".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地域に対する具体的なイメージと抽象的で全体的なイメージ、あるいは空間情報だけでなく、地域選好と模擬選択行動といった行動データなど、複数のデータを統合して競合と需要を「見える化」することで、使用データごとに結果に矛盾が生じることを回避したうえで、地域振興や観光に関する意思決定に直結する情報を提供する。
観光資源を活用した地域振興が盛んに行われる一方で、消費者の観光行動に使える余暇時間や予算には限りがあるので、地域間競争は激化し、地域ごとに差別化を図る必要に迫られている。本研究で開発したモデルはこのような要請に応え,競争優位の源泉,あるいは地域間での協同の可能性を示す情報を提供するものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 地域ブランド競争構造の基礎的分析2017

    • Author(s)
      伴正隆
    • Journal Title

      日本大学経済学部経済科学研究所紀要

      Volume: 48 Pages: 57-72

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ID付きPOSデータを用いた非耐久財新製品普及モデル2018

    • Author(s)
      伴正隆
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
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  • [Presentation] 項目反応理論の応用による消費者異質性と商品異質性の同時分析2018

    • Author(s)
      石橋敬介,伴正隆,尾崎幸謙
    • Organizer
      日本行動計量学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の競合データを用いた地域ブランド市場構造分析2017

    • Author(s)
      伴正隆
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
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  • [Presentation] 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関するレビュー2017

    • Author(s)
      伴正隆,佐藤忠彦
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 複数の競合データを用いた地域ブランド市場構造分析2016

    • Author(s)
      伴正隆
    • Organizer
      2016年度統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      金沢大学, 角間キャンパス(金沢市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Consumer Clustering Model based on the Time of New Product Adoption using ID-POS Data2016

    • Author(s)
      Masataka Ban
    • Organizer
      the 10th International Conference on Computational and Financial Econometrics
    • Place of Presentation
      Higher Technical School of Engineering, University of Seville, Seville (Spain)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Consumer Clustering Model based on the Time of New Product Adoption using ID-POS Data2016

    • Author(s)
      Masataka Ban
    • Organizer
      International Workshop on Marketing Science and Service Research
    • Place of Presentation
      Kojima Hall, Graduate School of Economics, University of Tokyo (Tokyo)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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