• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of nursing support and transition support programs for adolescent with developmental disorders and their families

Research Project

Project/Area Number 16K12131
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Lifelong developmental nursing
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Shiwaku Hitoshi  東北大学, 医学系研究科, 教授 (50250808)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 幸子  山形大学, 医学部, 教授 (30299789)
富澤 弥生  東北福祉大学, 健康科学部, 教授 (60333910)
鈴木 祐子  東北大学, 医学系研究科, 助教 (40431598)
井上 由紀子  東北大学, 医学系研究科, 非常勤講師 (20596100)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords発達障害 / 思春期青年期 / 成人移行期支援 / 看護学 / 発達支援
Outline of Final Research Achievements

This studies were conducted to develop the nursing support and transition support programs for adolescent with developmental disorders and their families. The results of the study, were able to clarify eight points below.
(1)Long-term, ongoing support for parents to accept disability, (2)Providing an environment where parents can express emotions, (3)Support by cooperation of multi occupations in medical institutions, (4)Strengthen collaboration between hospital and school, (5)Employment support from the early days using social resources, (6)Phased early transition from pediatrics to psychiatry, (7)Implementation of abuse prevention education for children, (8)Responding to consultations about sex, marriage and child care

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1.子供と家族の利益:①障害を持っている子供や家族が適切な支援を受けることができるようになり子供と家族のQOLが向上する。②子供が自身の障害について適切に説明を受けて受容し,主体的に適応,自立することにつながる。2.支援を行う専門職者の利益:看護師や医師,学校教諭などの専門職が,思春期青年期および成人移行期固有の課題と発達支援を理解し適切な対応することができるようになる。3.医療システムの利益:①思春期青年期および成人移行期固有の発達障害支援の均てん化を図ることができる。②チーム医療,トータルケアが促進される。②具体的な支援や体制作りを強く進展することができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2017

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] しつけと虐待の境界に対する大学生の認識とその関連要因2019

    • Author(s)
      根本祐里,塩飽 仁,入江 亘,菅原明子
    • Organizer
      第22回北日本看護学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害の子供を持つ親の障害受容過程とその特徴2019

    • Author(s)
      鹿野更紗,塩飽 仁,入江 亘,菅原明子
    • Organizer
      第22回北日本看護学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害をもつ中学生・高校生のQOL と家族の感情表出の関連2017

    • Author(s)
      千葉 結,塩飽 仁,鈴木祐子,菅原明子
    • Organizer
      第20回北日本看護学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 精神疾患を持つ患児の多職種による復学支援の実態調査2017

    • Author(s)
      尾山奈穂,塩飽 仁,鈴木祐子,菅原明子
    • Organizer
      第20回北日本看護学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 虐待された経験があり、きょうだい間で互いに大きく影響しあっている発達障害の子どもへの看護援助の効果2017

    • Author(s)
      相墨生恵,塩飽 仁
    • Organizer
      第64回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi