A comprehensive study to develop and investigate the effect of a cognitive intervention program using the GO game
Project/Area Number |
16K13036
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Applied health science
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Research Institution | Tokyo Metropolitan Geriatric Hospital and Institute of Gerontology |
Principal Investigator |
Suzuki Hiroyuki 地方独立行政法人東京都健康長寿医療センター(東京都健康長寿医療センター研究所), 東京都健康長寿医療センター研究所, 研究員 (90531418)
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Research Collaborator |
ISHII Kenji
IIZUKA Ai
OGAWA Susumu
MURAKAMI Fukashi
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 余暇活動 / 囲碁 / 社会的交流 / 認知機能低下抑制 / ワーキングメモリ / FDG-PET / 高齢者 / レジャー・レクリエーション / 介入研究 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated the effect of the GO game on cognitive and brain function in community-dwelling older adults. A total of 72 community-dwelling older adults were randomly assigned to three groups: 1) a face-to-face group (FG) in which members attended 12 GO group lessons held once a week; 2) a non-face-to-face group (NFG) in which members individually underwent the same GO lessons as the FG using a tablet computer; or 3) a health education control group (CG). The results showed that GO game could improve memory related visual information processing, and playing GO game face-to-face with others is more effective for cognitive function than playing alone. Further, findings indicate that GO game may emphasize with brain activity, and mental wellbeing could be improved by continuing the GO game voluntarily even after the end of the intervention.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの研究では、認知機能低下抑制を目的とした介入の結果生じた変化が、純粋に知的活動を行ったこと自体による影響か、実施者や参加者同士のコミュニケーションが増えたことによる影響かは曖昧であった。本研究によって、プログラムにコミュニケーションの要素が含まれる方がより効果的であることが示されたことは、介入研究を主とした応用健康科学研究に強い波及効果を与えるものと推測される。また、学的根拠のある本プログラムが市民に浸透することで、高齢者が余暇活動・社会活動へ積極的に参加する動機付けとなることから、社会的意義が大きい。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)
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[Presentation] 認知機能低下抑制プログラムにおけるタブレットの適用可能性の検討―囲碁を活用した介入プログラム「iGOこち」より―.2018
Author(s)
飯塚あい, 鈴木宏幸, 小川将, 杉山美香, 稲垣宏樹, 宇良千秋, 小川まどか, 枝広あや子, 宮前史子, 岡村毅, 粟田主一, 藤原佳典.
Organizer
第8回認知症予防学会学術集会
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[Presentation] 囲碁を用いた世代間交流プログラムの試み2016
Author(s)
飯塚あい, 倉岡正高, 鈴木宏幸, 安永正史, 小川将, 村山幸子, 武林亨, 藤原佳典
Organizer
第75回日本公衆衛生学会総会
Place of Presentation
グランフロント大阪(大阪府・大阪市)
Year and Date
2016-10-26
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