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A comprehensive study to develop and investigate the effect of a cognitive intervention program using the GO game

Research Project

Project/Area Number 16K13036
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Applied health science
Research InstitutionTokyo Metropolitan Geriatric Hospital and Institute of Gerontology

Principal Investigator

Suzuki Hiroyuki  地方独立行政法人東京都健康長寿医療センター(東京都健康長寿医療センター研究所), 東京都健康長寿医療センター研究所, 研究員 (90531418)

Research Collaborator ISHII Kenji  
IIZUKA Ai  
OGAWA Susumu  
MURAKAMI Fukashi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords余暇活動 / 囲碁 / 社会的交流 / 認知機能低下抑制 / ワーキングメモリ / FDG-PET / 高齢者 / レジャー・レクリエーション / 介入研究
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the effect of the GO game on cognitive and brain function in community-dwelling older adults. A total of 72 community-dwelling older adults were randomly assigned to three groups: 1) a face-to-face group (FG) in which members attended 12 GO group lessons held once a week; 2) a non-face-to-face group (NFG) in which members individually underwent the same GO lessons as the FG using a tablet computer; or 3) a health education control group (CG). The results showed that GO game could improve memory related visual information processing, and playing GO game face-to-face with others is more effective for cognitive function than playing alone. Further, findings indicate that GO game may emphasize with brain activity, and mental wellbeing could be improved by continuing the GO game voluntarily even after the end of the intervention.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの研究では、認知機能低下抑制を目的とした介入の結果生じた変化が、純粋に知的活動を行ったこと自体による影響か、実施者や参加者同士のコミュニケーションが増えたことによる影響かは曖昧であった。本研究によって、プログラムにコミュニケーションの要素が含まれる方がより効果的であることが示されたことは、介入研究を主とした応用健康科学研究に強い波及効果を与えるものと推測される。また、学的根拠のある本プログラムが市民に浸透することで、高齢者が余暇活動・社会活動へ積極的に参加する動機付けとなることから、社会的意義が大きい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Does social interaction influence the effect of cognitive intervention program? A randomized controlled trial using Go game2018

    • Author(s)
      Iizuka Ai、Suzuki Hiroyuki、Ogawa Susumu、Kobayashi‐Cuya Kimi Estela、Kobayashi Momoko、Inagaki Hiroki、Sugiyama Mika、Awata Shuichi、Takebayashi Toru、Fujiwara Yoshinori
    • Journal Title

      International Journal of Geriatric Psychiatry

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 324-332

    • DOI

      10.1002/gps.5024

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Pilot Randomized Controlled Trial of the GO Game Intervention on Cognitive Function2018

    • Author(s)
      Iizuka Ai、Suzuki Hiroyuki、Ogawa Susumu、Kobayashi-Cuya Kimi Estela、Kobayashi Momoko、Takebayashi Toru、Fujiwara Yoshinori
    • Journal Title

      American Journal of Alzheimer's Disease & Other Dementias?

      Volume: 33 Issue: 3 Pages: 192-198

    • DOI

      10.1177/1533317517753362

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 囲碁を活用した認知機能低下抑制プログラムの評価―FDG-PETを用いた脳糖代謝に対する介入効果の検討―.2019

    • Author(s)
      飯塚あい, 石井賢二, 我妻慧, 石橋賢士, 大西愛鈴, 田中美香, 鈴木宏幸, 粟田主一, 藤原佳典.
    • Organizer
      第61回日本老年医学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 囲碁を活用した認知機能低下抑制プログラムの評価―知的活動頻度による介入効果の検討―.2018

    • Author(s)
      飯塚あい, 鈴木宏幸, 小川将, 稲垣宏樹, 宇良千秋, 杉山美香, 小川まどか, 岡村毅, 粟田主一, 藤原佳典.
    • Organizer
      第60回日本老年医学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知機能低下抑制プログラムにおけるタブレットの適用可能性の検討―囲碁を活用した介入プログラム「iGOこち」より―.2018

    • Author(s)
      飯塚あい, 鈴木宏幸, 小川将, 杉山美香, 稲垣宏樹, 宇良千秋, 小川まどか, 枝広あや子, 宮前史子, 岡村毅, 粟田主一, 藤原佳典.
    • Organizer
      第8回認知症予防学会学術集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects on cognitive function and continuation rate of cognitive intervention program using GO game.2018

    • Author(s)
      Iizuka A, Suzuki H, Ogawa S, Kobayashi-Cuya KE, Kobayashi M, Awata S, Takebayashi T, Fujiwara Y.
    • Organizer
      The Gerontological Society of America 2018 Annual Scientific Meeting
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 囲碁を活用した認知機能低下抑制プログラムの評価―知的活動頻度による介入効果の検討―2017

    • Author(s)
      ①飯塚あい, 鈴木宏幸, 小川将, 稲垣宏樹, 宇良千秋, 杉山美香, 小川まどか, 岡村毅, 粟田主一,
    • Organizer
      第60回日本老年医学会総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 囲碁を用いた世代間交流プログラムの試み2016

    • Author(s)
      飯塚あい, 倉岡正高, 鈴木宏幸, 安永正史, 小川将, 村山幸子, 武林亨, 藤原佳典
    • Organizer
      第75回日本公衆衛生学会総会
    • Place of Presentation
      グランフロント大阪(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2016-10-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 囲碁を活用した世代間交流プログラムが高齢者の次世代育成感に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      飯塚あい, 倉岡正高, 鈴木宏幸, 安永正史, 小川将, 村山幸子, 藤原佳典
    • Organizer
      第7回日本世代間交流学会全国大会
    • Place of Presentation
      東邦大学(東京都・大田区)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 囲碁の習得が高齢者の認知機能に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      飯塚あい, 鈴木宏幸, 倉岡正高, 内山愛子, 長畑萌, 小川将, 村山幸子, 藤原佳典
    • Organizer
      第58回日本老年医学会総会
    • Place of Presentation
      石川県立音楽堂等(石川県・金沢市)
    • Year and Date
      2016-06-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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