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The framing process between Non-profit organizations and companies.

Research Project

Project/Area Number 16K17181
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Management
Research InstitutionKushiro Public University of Economics (2018-2019)
Waseda University (2016-2017)

Principal Investigator

Matsuno Natsuko  釧路公立大学, 経済学部, 准教授 (40732475)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsNPOと企業の協働 / フレーミング / 価値観の共有 / フレーム / 資源依存理論 / NPOと企業のパートナーシップ / resourcing / 資源の価値 / 組織間関係 / 情動 / NPO / 資源依存パースペクティヴ / センスメーキング / 誇り / 経営学 / 非営利組織
Outline of Final Research Achievements

The result of this research is actual experiences and self-conscious emotion influence the process of framing between NPOs and Companies.Framing is meaning construction by movement organizations or movement activists. This activity involves not only the generation of interpretative frames but also the shifting of the frames from existing ones. The resultant products of this activity is collective action frames as common understanding between partners. Previous research suggests that collective action frames generate if the frame of credibility and salience raised. However, they have not studied about the effects of actual experiences and self-conscious emotion on the framing process. This research indicates the credibility and salience of frames is raised by actual experiences and self-conscious emotion.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の主な学術的意義は、フレーミングにおける非言語的コミュニケーションの影響を明らかにした点である。本研究は、従来の研究が見落としてきた実体験のような非言語的コミュニケーションや自己意識的感情が、共通認識の形成を促進することを明らかにした。
NPOと企業のパートナーップは異質性の高い組織間関係であるため、単なる情報の交換のみでなく、様々なコミュニケーション方法によってパートナー間の共通認識を形成していく必要がある。非言語的コミュニケーションの影響が明らかになったことで、パートナー間で非言語的コミュニケーションを含む相互作用の場を提供することが有用である可能性が示唆された。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2019 2018 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] NPOと企業の協働におけるフレームの共有プロセスーShe with Shapla Neerを事例としてー2019

    • Author(s)
      松野奈都子
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 社会科学研究

      Volume: 第31号 Pages: 115-134

    • NAID

      40021868711

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] NPOと企業のパートナーシップ形成に関する研究―センスメーキングにおけるフレームの変化に着目して―2016

    • Author(s)
      松野奈都子
    • Journal Title

      経営戦略研究

      Volume: 17 Pages: 61-75

    • NAID

      40021702899

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Sharing values in partnerships between non-profit organizations and corporations: Self-conscious emotions in sensemaking2016

    • Author(s)
      松野奈都子
    • Journal Title

      早稲田大学産業経営研究所ワーキングペーパー

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] NPOと企業のパートナーシップにおけるフレームの共有2018

    • Author(s)
      松野奈都子
    • Organizer
      日本経営学会北海道部会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] NPOと企業のパートナーシップ形成に関する研究2016

    • Author(s)
      松野奈都子
    • Organizer
      2016年度組織学会研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫県立大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] NPOと企業のパートナーシップの形成と実行2021

    • Author(s)
      松野奈都子
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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