Instructional design based on authentic learning that enhances the usefulness of science and the construction of a collaborative examination system
Project/Area Number |
16K21478
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education on school subjects and activities
Science education
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Research Institution | Kyoto Notre Dame University |
Principal Investigator |
OGAWA Hiroshi 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授 (90755753)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 真正の学習 / 中学校理科 / 高等学校理科 / 科学や理科学習に対する態度 / 協働検討システム / 真正の学習論 / 高等学校生物基礎 / 単元デザイン / 科学の有用性 / 教科教育学 / 科学教育 / 理科教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed and practiced science units based on authentic learning in lower secondary school and upper secondary school. In addition, questionnaire surveys were conducted to verify the effectiveness. The results clearly show that authentic learning is effective in improving students' attitudes toward science and science learning. In this study, a collaborative examination system for researchers and practitioners was established. Slack, a team communication tool, was adopted as a web-based collaborative examination system, and we were able to utilize it. It was user-friendly as a platform for both researchers and practitioners to create lessons.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
理科嫌いなど、科学や理科学習に対する態度が学年進行につれて低迷していることが日本の理科教育の問題である。本研究では、この問題点に対して、実社会や実生活との関連を志向する真正の学習論に着目して、中学校、高等学校理科を対象に単元開発・実践を試みた。その結果、科学や理科学習に対する態度の改善に有効であることが明らかとなった。また、効果的な授業づくりのために、研究者と実践者が協働できる環境として、「協働検討システム」を構築し、その有用性を確認した。 本研究の成果は、現在、日本の理科教育が抱える問題点を解決する1つの提案になったことから学術的・社会的意義は大きいと考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(12 results)