Project/Area Number |
17H02249
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Chuo University (2019-2021) Utsunomiya University (2017-2018) |
Principal Investigator |
Ito Atsushi 中央大学, 経済学部, 教授 (80500074)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 文博 中央大学, 経済研究所, 客員研究員 (00266264)
佐藤 美恵 宇都宮大学, 工学部, 教授 (00344903)
上田 一貴 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 講師 (10403594)
平松 裕子 中央大学, 経済研究所, 客員研究員 (30649629)
羽多野 裕之 三重大学, 工学研究科, 准教授 (40402531)
東海林 健二 宇都宮大学, 工学部, 教授 (70143188)
原田 康也 早稲田大学, 法学学術院, 教授 (80189711)
森下 美和 神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 准教授 (90512286)
長谷川 まどか 宇都宮大学, 工学部, 教授 (80322014)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | 旅行心理学 / 観光案内アプリ / BLEビーコン / プロスペクト理論 / 森林浴 / 脳波 / リラックス効果 / 安心安全 / Zeigarnik Effect / 観光資源 / 行動心理学 / 世界遺産 / モバイルアプリケーション / モバイルアプリ / マズロー / Zeigernik Effect / モバイル・アプリケーション / 観光支援 / スマートフォン / ヘルスツーリズム / LoRa / 脳波センサ / 観光学 |
Outline of Final Research Achievements |
Oku-Nikko area is mountainous, so more safety and security are required. We considered the priority of tourist information based on Maslow's stages of need, designed a smartphone application, and launched it. In addition, to provide information tailored to individual travelers, we used prospect theory to calculate reference points based on the experience and knowledge of individual tourists and developed technology to select the information that would raise expectations based on these reference points. In addition, brain wave measurements using a simple EEG sensor during forest bathing revealed a tendency for relaxation (alpha wave increase), especially near waterfalls and rivers. We also developed a prototype of a food guidance application for tourists from Muslim countries and India.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
観光案内アプリは、情報の固定化、情報の過多など、個人の状況や欲求に応じた情報配信を苦手とするという課題があった。我々は、この研究を通して、心理学的効果を応用することで、旅行者の興味を引き、安心安全に関する要求を満たし、個別の旅行者の興味に合わせた情報提供を可能とする、観光情報配信の枠組みを構築した。また、BLEビーコンを利用した持続可能な観光情報配信を実現するため、太陽電池を利用した、森林でも利用可能なビーコンを開発し、戦場ヶ原で利用を開始した。この他、長時間利用可能な簡易型脳波センサを開発し、森林浴時の脳波測定を実現し、森林浴のリラックス効果を示した。
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