• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental research baseded on scaling theory for applying CEFR to Japanese language

Research Project

Project/Area Number 17H02351
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Noguchi Hiroyuki  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 名誉教授 (60114815)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島田 めぐみ  日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (50302906)
熊谷 龍一  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (60422622)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
KeywordsCEFR / 非欧州言語へのCEFR適用可能性 / 能力記述文の順序性 / 日本語の独自性 / 漢字運用能力 Can-do statements / 学習課程対応 Can-do statements / 項目応答理論 / Rasch系モデル / 漢字運用能力Can-do statements / 学習カリキュラムに対応したCan-do statements / Rasch 系モデル / 言語能力記述文 / IRT scaling / 順序性 / CEFR能力記述文の特異項目機能(DIF)分析 / 漢字圏・非漢字圏 / 尺度構成 / 能力記述文 / 日本語能力記述文の尺度構成 / Rasch モデル / 日本語教育学 / 尺度化
Outline of Final Research Achievements

This study examined the applicability of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) to Japanese language education. First, we interviewed experts at overseas test development organizations and foreign language education institutions, and found that none of them had applied the CEFR to Japanese as is. Next, we developed a questionnaire to assess the level of proficiency of Japanese language learners to perform specific language activities, based on the language proficiency descriptors of the CEFR's listening, reading, speaking, writing, and interaction activities, then conducted a survey of learners in Japan and overseas in consideration of their native language. As a result, it became clear that in order to use CEFR in Japanese language education, it is necessary to adjust and supplement the language proficiency descriptors, such as changing the level.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育界ではCEFRを参照枠に用いる試みが最近多く見られる。CEFRを汎言語的な参照枠とする見方もあるが、実証研究は見られない。North(2014)は、非ラテン系文字言語とアルファベット言語とで文書を「読む」処理方略が異なるとしている。
本研究は、日本語学習者調査データを基にCEFRの言語能力記述文をIRT尺度化し、難易度の順序性を元のCEFRと比較して、日本語の独自性を量的研究で炙り出し、欧州域外で汎言語性の成立に疑問を示した点に学術的意義があり、日本語の独自性に対応する変更・調整により、CEFRの理念に則りつつ、日本語教育に適合した参照枠を示唆する社会的意義のある成果が得られた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Can-do statements はいかにテスト・評価に活用できるか2020

    • Author(s)
      島田めぐみ
    • Journal Title

      日語教学与測評研究

      Volume: 学術論文集2018 Pages: 25-33

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語教育におけるCan-do statements研究の現状と課題2020

    • Author(s)
      島田めぐみ
    • Journal Title

      日本大学大学院総合社会情報研究科紀要

      Volume: 21 Pages: 59-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語聴解テスト予備試験結果の分析--認知診断テストの開発を目指して--2019

    • Author(s)
      島田めぐみ,保坂敏子,澁川晶,孫媛,谷部弘子
    • Journal Title

      東アジア日本語教育・日本文化研究

      Volume: 22 Pages: 1-15

    • NAID

      40021936819

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] IRTとCBTの光と影―高大接続改革の夢か幻か2018

    • Author(s)
      野口裕之
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属高大接続センター紀要

      Volume: 2 Pages: 29-47

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学力の評価と測定をめぐってー学力の評価と測定とその周辺の話題2018

    • Author(s)
      野口裕之
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 57

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] IRTとCBTの光と影ー高大接続改革の夢か現か幻か2018

    • Author(s)
      野口裕之
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属高大接続センター紀要

      Volume: 2 Pages: 29-47

    • NAID

      40021802903

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高度外国人材に求められるビジネス日本語フレームワークの構築―直観的手法を中心に―2017

    • Author(s)
      葦原恭子・奥山貴之・塩谷由美子・島田めぐみ
    • Journal Title

      琉球大学国際教育センター紀要

      Volume: 1 Pages: 1-14

    • NAID

      120006225080

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 国外日本語教育機関におけるCan-do statementsとCEFR能力記述文の間の項目困難度比較―受容技能を例に―2020

    • Author(s)
      島田めぐみ・大隅敦子・熊谷龍一・董博・野口裕之
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRの日本語への適用可能性ー産出的言語活動および(言葉の)やりとりの場合ー2020

    • Author(s)
      野口裕之・大隅敦子・熊谷龍一・島田めぐみ
    • Organizer
      日本語教育学会2020年度春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高度外国人材に求められる「仲介」スキルとは-CEFR2018補遺版におけるmediationの分析を通して-2020

    • Author(s)
      葦原恭子・塩谷由美子・島田めぐみ・奥山貴之・野口裕之
    • Organizer
      沖縄県日本語教育研究会第17回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRの日本語への適用可能性ー受容的能力の場合ー2019

    • Author(s)
      野口裕之・大隅敦子・熊谷龍一・島田めぐみ
    • Organizer
      日本テスト学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語認知診断テストの開発-聴解テストを例に-2019

    • Author(s)
      島田めぐみ・孫媛・谷部弘子・保坂敏子・澁川晶
    • Organizer
      日本テスト学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国の日本語教育機関におけるCan-do statementsフレームワーク(読む,聞く)の構築2019

    • Author(s)
      島田めぐみ・董博
    • Organizer
      東アジア日本語教育日本文化研究学会2019年度国際学術発表大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語聴解認知診断テスト開発のための予備調査2019

    • Author(s)
      島田めぐみ・孫媛・保坂敏子・澁川晶・谷部弘子
    • Organizer
      日本言語テスト学会第22回(2019年度)全国研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数冊子における素点を用いたDIF検出方法について-CEFR descriptors質問紙を用いた検討-2019

    • Author(s)
      熊谷龍一・野口裕之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 回顧的口頭報告による聴解テスト項目の検証2019

    • Author(s)
      澁川晶・谷部弘子・島田めぐみ・保坂敏子・孫媛
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ラッシュ系モデルによる尺度構成-作文研究およびCEFR尺度の開発2019

    • Author(s)
      野口裕之
    • Organizer
      作文研究2018(科学研究費補助金成果発表会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 評定値の分析2019

    • Author(s)
      野口裕之
    • Organizer
      作文評価を考えるセミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Can-do statementsはいかにテスト・評価に活用できるか2018

    • Author(s)
      島田めぐみ
    • Organizer
      第一回中国大学教育機関における日本語教育と日本語テスト国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 真正性の高い日本語聴解テストの開発2018

    • Author(s)
      島田めぐみ・谷部弘子・孫媛・保坂敏子・澁川晶
    • Organizer
      The 2018 International Conference on Japanese Language Education Venezia ICJLE 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 評価研究の方法論的視点:データ科学としてのテスト研究2018

    • Author(s)
      島田めぐみ
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] DLA<読む>の構成概念妥当性の検証―テキストレベルの順位性をめぐって―2018

    • Author(s)
      櫻井千穂・真嶋潤子・中島和子・野口裕之
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数評定者データのDIF分析に関する方法的検討2018

    • Author(s)
      熊谷龍一・岩田 昇・佐伯いずみ
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 項目反応理論入門2018

    • Author(s)
      熊谷龍一
    • Organizer
      第13回ICPSR国内利用協議会・統計セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] EasyEstimationを用いたテストデータのIRT分析2018

    • Author(s)
      熊谷龍一
    • Organizer
      第12回『日本テスト学会賞』記念講演・ワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「CEFR(欧州言語共通参照枠)尺度」を日本語に適用する場合の 能力記述文の順序性に関する研究2018

    • Author(s)
      大隅敦子
    • Organizer
      第2言語習得研究会(関東)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] IRT系モデルとReadabilityによる日本語作文の定量的分析ー大学教員による評価とコンピュータによる自動評価の比較2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・野口裕之・小森和子・奥切惠
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] リーディングスキルテスト(RST)-その教育測定的性質と教育実践に対する示唆2017

    • Author(s)
      登藤直弥・新井紀子・菅原真吾・尾崎幸謙・犬塚美輪・新井庭子・分寺杏介・野口裕之(指定討論)
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新・日本語教育を学ぶ-なぜ、なにを、どう教えるか-2020

    • Author(s)
      遠藤織枝・岩田一成・金田智子・小柳かおる・島田めぐみ・福田倫子・本田弘之・谷部弘子
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059731
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育のためのはじめての統計分析2017

    • Author(s)
      島田めぐみ・野口裕之
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894768628
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi