Project/Area Number |
17H02639
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Kato Hiromichi 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20399231)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
太田 正義 常葉大学, 教育学部, 准教授 (10635048)
岡田 智 北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10458862)
大谷 和大 北海道大学, 教育学研究院, 講師 (20609680)
大久保 智生 香川大学, 教育学部, 准教授 (30432777)
稲垣 勉 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 講師 (30584586)
弓削 洋子 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (80335827)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
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Keywords | 自尊心 / 自尊感情 / 思春期 / 問題行動 / 抑うつ / 外在的問題 / 内在的問題 / 思考の発達 / 縦断調査 / 縦断研究 / 小中移行期 / 内在的・外在的問題行動 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to examine the relationship between low self-esteem and problem behaviors during adolescence. The specific objectives were: to identify changes in self-esteem during adolescence, to identify factors contributing to low self-esteem during adolescence, and to examine the relationship between low self-esteem and problem behaviors during adolescence, considering timing and quality. By identifying these aspects, we aimed to determine which students require specific interventions, when, and how to prevent problematic behaviors. The results revealed the following: First, there are many patterns of change in self-esteem during adolescence. Second, friendships and children-parent relationships strongly influence self-esteem. Third, whiles varied by cohort, a decrease in self-esteem after entering junior high school and a discrepancy between explicit and implicit self-esteem contributed to an increased likelihood of depression.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、以下の3点にある。1つは、思春期の自尊心の低下が問題視されてきたが、そこには多様な変化パターンが存在しており、一概に低下するだけとは限らないということを明らかにしたことである。2つめは、どのような要因が自尊心の低下と関連しているのかを明らかにした点である。特に友人関係と親子関係の重要性を明らかにできたことは、実践への示唆としても意義があると考える。そして、最後に、どの時期・どのような自尊心の低下が問題行動と結びつきやすいのかを明らかにしたことである。以上を通して、いつ・どのような自尊心の低下にリスクがあり、どのような要因に働きかける必要があるのかを明らかにした点に意義がある。
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