• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The relationship between the decline of self-esteem and internalized / externalized problems in puberty

Research Project

Project/Area Number 17H02639
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Kato Hiromichi  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20399231)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 太田 正義  常葉大学, 教育学部, 准教授 (10635048)
岡田 智  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10458862)
大谷 和大  北海道大学, 教育学研究院, 講師 (20609680)
大久保 智生  香川大学, 教育学部, 准教授 (30432777)
稲垣 勉  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 講師 (30584586)
弓削 洋子  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (80335827)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords自尊心 / 自尊感情 / 思春期 / 問題行動 / 抑うつ / 外在的問題 / 内在的問題 / 思考の発達 / 縦断調査 / 縦断研究 / 小中移行期 / 内在的・外在的問題行動
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine the relationship between low self-esteem and problem behaviors during adolescence. The specific objectives were: to identify changes in self-esteem during adolescence, to identify factors contributing to low self-esteem during adolescence, and to examine the relationship between low self-esteem and problem behaviors during adolescence, considering timing and quality. By identifying these aspects, we aimed to determine which students require specific interventions, when, and how to prevent problematic behaviors.
The results revealed the following: First, there are many patterns of change in self-esteem during adolescence. Second, friendships and children-parent relationships strongly influence self-esteem. Third, whiles varied by cohort, a decrease in self-esteem after entering junior high school and a discrepancy between explicit and implicit self-esteem contributed to an increased likelihood of depression.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、以下の3点にある。1つは、思春期の自尊心の低下が問題視されてきたが、そこには多様な変化パターンが存在しており、一概に低下するだけとは限らないということを明らかにしたことである。2つめは、どのような要因が自尊心の低下と関連しているのかを明らかにした点である。特に友人関係と親子関係の重要性を明らかにできたことは、実践への示唆としても意義があると考える。そして、最後に、どの時期・どのような自尊心の低下が問題行動と結びつきやすいのかを明らかにしたことである。以上を通して、いつ・どのような自尊心の低下にリスクがあり、どのような要因に働きかける必要があるのかを明らかにした点に意義がある。

Report

(6 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (10 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 一貫校と非一貫校の比較から見えてくる中学校教育の課題2022

    • Author(s)
      加藤弘通・侯月江・太田正義
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 166 Pages: 66-73

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Inter-Peer Group Status and School Bullying: The Case of Middle-School Students in Japan2022

    • Author(s)
      Mizuno Kumpei、Shu Yue、Ota Masayoshi、Kato Hiromichi
    • Journal Title

      Adolescents

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 252-262

    • DOI

      10.3390/adolescents2020020

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達心理学からみた「大人でないこと」の意味2022

    • Author(s)
      加藤弘通
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 91 Pages: 7-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Longitudinal Examination of Changes in Students’ Enjoyment of School and Influences of Teachers and Parents During the Primary-Secondary School Transition:2020

    • Author(s)
      Hou Yuejiang、Ota Masayoshi、Kato Hiromichi
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 4 Pages: 360-372

    • DOI

      10.5926/jjep.68.360

    • NAID

      130007969931

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-12-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationships between school enjoyment and absence behavior in the context of transition across grade levels in junior high school2019

    • Author(s)
      Hou Yuejian・太田 正義・加藤 弘通
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 134 Pages: 1-15

    • DOI

      10.14943/b.edu.134.1

    • NAID

      120006711974

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2019-06-27
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] いじめを受けている子のSOSを捉えた先のこと2019

    • Author(s)
      加藤弘通
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 788 Pages: 28-34

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思春期における自尊感情研究の課題2019

    • Author(s)
      加藤 弘通
    • Journal Title

      青年心理学研究

      Volume: 31 Pages: 78-81

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の学年意向における学校生活享受感と欠席行動の関連2019

    • Author(s)
      侯ゲツ江・太田正義・加藤弘通
    • Journal Title

      北海道大学大学院研究紀要

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 思春期になぜ自尊感情が下がるのか2018

    • Author(s)
      加藤弘通・太田正義・松下真実子・三井由里
    • Journal Title

      青年心理学研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小中移行における学校適応過程と関連要因の検討:即時的な適応と長期的な適応を弁別して2023

    • Author(s)
      Hou Yuejiang・太田正義・加藤弘通
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校後の生活に関する研究:「ひきこもる」ことが可能になるのはいつ頃からか?2023

    • Author(s)
      加藤弘通・木下弘基・村井史香・Hou Yuejiang
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめ被害の長期的な影響について:学年と性別による差2023

    • Author(s)
      舒悦・鈴木修斗・加藤弘通・太田正義
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring Risk Factors that Make School Bullying More Severe.2020

    • Author(s)
      Hiromichi KATO
    • Organizer
      TThe 6th ICEDU(International Conference on Education, in BangKong)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring Risk Factors that Make School Bullying More Severe.2020

    • Author(s)
      Hiromichi Kato
    • Organizer
      The 6th ICEDU
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What factors make school bullying more severe?2019

    • Author(s)
      Hiromichi Kato, Ota Masayoshi, & Motoki Fujii.
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] いじめ類型と深刻化の関係2019

    • Author(s)
      加藤弘通・太田正義・舒悦
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生のいじめ被害分類と対人関係の関連2019

    • Author(s)
      舒悦・加藤弘通・太田正義
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中学生における顕在的・潜在的自尊感情と抑うつの関連2019

    • Author(s)
      稲垣勉・江・太田正義・加藤弘通
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Why does self-esteem decline in puberty?2018

    • Author(s)
      Kato,H & Ota,M.
    • Organizer
      European Association for Research on Adolescence Congress 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] いじめの深刻化の要因に関する要因2018

    • Author(s)
      太田正義・加藤弘通
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校生徒の無気力感の変化と関連要因:適応指導教室における短期縦断研究から2018

    • Author(s)
      Ho Yuejiang・加藤弘通・太田正義
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭の状態が思春期の子どもの自尊感情に与える影響:小学校高学年から中学校までの変化に着目して2018

    • Author(s)
      濤岡優・加藤弘通・水野君平・YueJiang Hou
    • Organizer
      日本発達心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] What happened to adolescents' school adjustment during educational stages transition?2018

    • Author(s)
      Hou, Y., Katou, H. & Ota, M.
    • Organizer
      日本青年心理学会国際ワークショップ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The Influence of Classroom Disruption on the Severe Level of School Bullying.2017

    • Author(s)
      Kato,H., Ota, M., Mizuno, K., Kauppinen, J.
    • Organizer
      18the European Conference on Developmental Psychology
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How optimism in trait resilience affects adolescent self-esteem development : a longitudinal study.2017

    • Author(s)
      Hou, Y., Katou, H. & Ota, M.
    • Organizer
      18the European Conference on Developmental Psychology
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校から中学校への移行期の適応感の変化について2017

    • Author(s)
      侯ゲツ江・加藤弘通・太田正義
    • Organizer
      日本青年心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] いじめの深刻化要因の検討2017

    • Author(s)
      加藤弘通, 太田正義, 水野君平, 濤岡優, 木下弘基, 侯ゲツ江
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育2023

    • Author(s)
      下司 晶、山﨑 準二、高野 和子
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      学文社 (GAKUBUNSHA)
    • ISBN
      9784762028410
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 発達とは? 自己と他者/時間と空間から問う生涯発達心理学2022

    • Author(s)
      都筑 学、半澤 礼之、坂井 敬子、照井 裕子
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571206047
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育問題の心理学 何のための研究か?2022

    • Author(s)
      都筑 学、加藤 弘通、岡田 有司、金子 泰之
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571206054
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 生涯発達の理論と支援2020

    • Author(s)
      白井利明
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895779
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 心理学概論2020

    • Author(s)
      川畑 直人、大島 剛、郷式 徹、加藤 弘通、川田 学
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623087042
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 中学・高校教師になるための教育心理学〔第4版〕2020

    • Author(s)
      心理科学研究会(加藤弘通、第6章第1節、第5節)
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641281483
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 生涯発達の理論と支援2020

    • Author(s)
      白井利明(加藤弘通、第2章)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760895779
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの発達が気になったらはじめに読む発達心理・発達相談の本2019

    • Author(s)
      加藤 弘通、岡田 智
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ナツメ社
    • ISBN
      4816366709
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ともに生きるための教育学へのレッスン402019

    • Author(s)
      北海道大学教育学部(加藤弘通、第1章)、宮崎隆志,松本伊智朗,白水浩信
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750348821
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] レクチャー青年心理学2017

    • Author(s)
      髙坂康雅・池田幸恭・三好昭子
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      4759921834
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道大学大学院教育学研究院 発達心理学研究室・加藤弘通研究室

    • URL

      https://katouhiromichi.jimdofree.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi