• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of the Theory and Practice of Project Approach in Early Childhood Education; Genealogy of Innovation of ECE in Europe and Japan

Research Project

Project/Area Number 17H02670
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWako University

Principal Investigator

OHTA Motoko  和光大学, 現代人間学部, 名誉教授 (80299867)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 椨 瑞希子  聖徳大学, 教職研究科, 教授 (30269360)
浅井 幸子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30361596)
小玉 亮子  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50221958)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥10,010,000 (Direct Cost: ¥7,700,000、Indirect Cost: ¥2,310,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywordsレッジョ・エミリア・アプローチ / プロジェクト・アプローチ / 有能な子ども / ドキュメンテーション / 幼小接続 / スウェーデンの幼児教育 / 幼児期の学び / 探求的保育 / レッジョ・インスパイヤード / 探究的幼児教育 / 探求的な保育 / 保育記録 / 国際新教育運動 / 文化の創造者としての子ども / 教育ドキュメンテーション / 探究的保育 / 保育のドキュメンテーション / 保育実践 / 知的教育 / ECEC / 幼児教育 / 教育実践の歴史 / 保育内容研究 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

This is a comparative study focused on the Project Approach in early childhood education and care in European countries and Japan. The key concepts are, an idea of "Capable Children", Activism and Intellectualism. We have established cooperative relationships with researchers and practitioners in Sweden and the United Kingdom, over the three years. We have translated their works, and enriched our idea of Project Approach and "Rich and Capable Children". In their practices they emphasize children's intellectual and relative cognition and encourage them to reflect theoretically. In contrast, in Japan, we emphasize children's sensibilities and absorption in activities. We should consider further more.
We also published our comparative research focused on the transition from preschool to primary school based on Project Approach in Japan, tentatively.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現場に関心の高いレッジョ・エミリア・アプローチに関して、翻訳と人的交流により一過性にとどまらない深い理解を前進させた。
とくに教育ドキュメンテーションの機能に関わって、保育の目標・評価はどうあるべきかという今日的課題に取り組んだ。
また、プロジェクト型の幼児教育と関わりの深い幼小接続カリキュラムの問題について、国立教育系大学附属学校園の取り組みを検討し、事例を紹介した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 7 results) Presentation (10 results) Book (4 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (4 results)

  • [Journal Article] 『バーガモッセンと世界』を読む:スウェーデンにおける新な物語り(1)2020

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      『発達』

      Volume: 162 Pages: 36-40

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリスの質評価とそれを超える物語り2020

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Journal Title

      『発達』

      Volume: 162 Pages: 46-52

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Transition from Preschool to Primary school in Japan2020

    • Author(s)
      Ryoko Kodama,Motoko Ohta, Sachiko Asai
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 16 Pages: 185-195

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What is “quality transition”?:WERA-Tokyo 2019 発表報告2020

    • Author(s)
      椨瑞希子、浅井幸子、太田素子、小玉亮子、湯川嘉津美、高田文子
    • Journal Title

      幼児教育史学会会報

      Volume: 29 Pages: 9-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育評価のオルタナティブ:ドキュメンテーションの思想2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 29 Pages: 7-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後日本の保育実践史と目標評価論2019

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 29 Pages: 17-24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子育ての歴史と現在──17世紀から21世紀へ(特別企画、太田素子教授退官記念)2019

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 12 Pages: 226-236

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本とイギリスにおける保育の評価-評価スケールの利用と開発 の背景-2019

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 29 Pages: 29-36

    • NAID

      120006732935

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イギリスの幼児教育におけるプロジェクト実践とその展開-メイドリー保育学校ルイーズ・ローイングス校長講演記録-2019

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 11 Pages: 41-55

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代イギリスにおける保育の記録と評価2019

    • Author(s)
      椨 瑞希子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 7 Pages: 103-124

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児教育における<遊び>と<学び>──プロジェクト活動の記録を手がかりに2018

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 11 Pages: 43-55

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 指定討論(シンポジウムの記録 後近代の保育幼児教育改革:スウェーデンのレッジョ・インスピレーション)2018

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      幼児教育史研究

      Volume: 13 Pages: 29-31

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンのレッジョ・インスピレーション2018

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 156 Pages: 62-67

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児教育における<遊び>と<学び>--プロジェクト活動の分析を手がかりに2018

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 11 Pages: 43-55

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大会を終えて(シンポジウム報告)2018

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      幼児教育史学会会報

      Volume: 25 Pages: 4-4

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] スウェーデンの保育・幼児教育を訪ねて―ストックホルム・プロジェクトの現在―2018

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      和光大学『保育実習センター通信』

      Volume: 8 Pages: 16-20

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児教育改革の時代におけるアメリカの保育者養成テキストの変化と課題ー Who am I in the Lives of Children. 1st ed.から10th ed. までを対象としてー2018

    • Author(s)
      小玉亮子/ケレケシュ ジュジャ/盧中潔/水津幸恵/清水美紀
    • Journal Title

      お茶の水女子大学子ども学研究紀要

      Volume: 5 Pages: 7-16

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] レッジョ・インスピレーションとスウェーデンの幼児教育2017

    • Author(s)
      太田素子
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 10 Pages: 59-75

    • NAID

      120006310320

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] プロジェクト・アプローチの研究(1)──Treeのドキュメンテーションとリフレクション」「プロジェクト・アプローチの研究(2)──1、2歳児『渦』の分析を手がかりに2020

    • Author(s)
      浅井幸子・太田素子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育記録の系譜──子ども研究と新教育の国際的展開2019

    • Author(s)
      椨瑞希子,浅井幸子,太田素子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] What is “quality transition”? -Examination of transition from early childhood education to primary education from a historical perspective2019

    • Author(s)
      浅井幸子,太田素子,小玉亮子
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Two types of the transition from preschool educa0on to primary school educa0on in JapaTwo types of the transition from preschool educa0on to primary school educa0on in Japa2019

    • Author(s)
      浅井幸子、小玉亮子、太田素子
    • Organizer
      EECERA ANNUAL CONFERENCE, 29th テッサロニキ、ギリシャ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Capture the efficacy of project approach in a Japanese ECEC curriculum&#8211; a videodocumentation of “Play-shops” in three academic years at a Kindergarten.2019

    • Author(s)
      椨瑞希子
    • Organizer
      EECERA ANNUAL CONFERENCE, 29th テッサロニキ、ギリシャ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 『赤い鳥』と生活綴方における子どもの構築 ―文化の創り手としての子どもー2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      幼児教育史学会第15回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育評価のオルタナティブー教育ドキュメンテーションの思想2018

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会シンポジウム「幼児教育における目標・評価論
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の保育実践史と目標・評価論2018

    • Author(s)
      太田素子
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会シンポジウム「幼児教育における目標・評価論
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Transformation of the view of the child identified in documentation: the effect of the introduction of a project method on ECEC in Japan2018

    • Author(s)
      Sachiko ASAI, Motoko OHTA
    • Organizer
      EECERA ANNUAL CONFERENCE, 28th
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム「後近代の保育・幼児教育改革 ―スウェーデンのレッジョ・インスピレーション―」2018

    • Author(s)
      浅井幸子、太田素子ほか
    • Organizer
      幼児教育史学会(Cedepと共催)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 視察報告 スウェーデンの社会と幼児教育2020

    • Author(s)
      科研費補助金(基盤B)17 H02670 「プロジェクト・アプローチの展開とその教育思想──日欧の幼児教育における革新の系譜」(代表太田素子)
    • Total Pages
      90
    • Publisher
      (私家版)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 保育原理 (第9章 保育の歴史から何を学ぶか)2019

    • Author(s)
      浅井幸子(共)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080274
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育・保育の過去現在未来を結ぶ論点──汐見稔幸とその周辺2019

    • Author(s)
      太田素子(共)
    • Publisher
      エイデル研究所
    • ISBN
      9784871686297
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子どもと教育-近代家族というアリーナ-(比較家族史学会監修 家族研究の最前線3)2018

    • Author(s)
      小玉亮子(共)
    • Publisher
      日本経済評論社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 保育講座――イギリスの新しい保育について

    • URL

      http://www.wako.ac.jp/blog/index_univ/5480.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 国際セミナー「イギリス幼児教育におけるプロジェクト実践とその展開」

    • URL

      http://www.ocha.ac.jp/event/d006262.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] ストックホルム大学名誉教授グニラ・ダールベリ氏が和光幼稚園で研究会

    • URL

      https://www.wako.ac.jp/blog/index_univ/5016.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Peter Moss & 佐藤学 スペシャルトーク、レッジョ・インパクトを再考する、Rethinking the impact of Reggio Emilia2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 保育講座――イギリスの新しい保育についてhttp://www.wako.ac.jp/blog/index_univ/5480.html2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際セミナー「イギリス幼児教育におけるプロジェクト実践とその展開」2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Gunilla Darlberg 女史を迎えての実践検討会(お茶の水女子大学付属幼稚園、和光幼稚園(和光学園)2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi