• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Content research on physical skill guidance in the development of growth thinking and attitudes and the curriculum organization of technology education.

Research Project

Project/Area Number 17H02692
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

OHTANI Tadashi  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (80314615)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中西 康雅  三重大学, 教育学部, 准教授 (00378283)
荒木 祐二  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (00533986)
木下 龍  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10586217)
谷田 親彦  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20374811)
上野 耕史  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (20390578)
森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
安藤 明伸  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (60344743)
入江 隆  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (70253325)
磯部 征尊  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)
島田 和典  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50465861)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywords技術科 / 教育課程 / 技能 / 身体 / 内容論 / 思考・態度 / 身体技能 / 技術科教育 / 教科内容
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a theoretical content that incorporates the latest trends of subject specialties in the 2016th curriculum organization of technology education, and mainly examined the content of skills. The result showed that the content related to knowledge and skills in 2016th curriculum of technology education was revised. The significance of the extracted content examples was also clarified and the content of skills incorporating trends in the specialized field of the subject was proposed. In addition, the content of the skills in the extracted subject specific of technology education was positioned as an important content in fostering an independent and balanced thinking and attitude from relation to the technology handled in technology education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義に関しては,現在の教育課程における技能学習の問題点を改善するとともに,学術的な側面から学ぶべき本質的な技能に関する指導内容の例示を示した。これらの成果に関する社会的な意義は,技術教育の中核的な学会である日本産業技術教育学会が作成した改訂版「21世紀における技術教育」で報告されている内容構成(一覧表)の基礎資料として新たに提案でき,教科内容学研究の発展・成果につながる。また,学校教育において「身体技能」を伴う学習が含まれる教科群に関して,21世紀に必要な学習者の視点から,一つの「技能」学習の在り方が提案できる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 成長的思考態度の育成を伴う身体技能の指導と 技術科教育課程編成に関する内容論的研究2020

    • Author(s)
      大谷忠,入江隆,中西康雅,荒木祐二,安藤明伸,谷田親彦,磯部征尊,木下龍,森山潤,上野 耕史
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 62(2) Pages: 97-102

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 職業訓練に関する教科書との比較による2008 年(平成20 年)改訂学習指導要領に準拠した技術科教科書の技能の内容分析2019

    • Author(s)
      小祝達朗,大谷忠,野崎英明,坂本智
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 61 Pages: 95-103

    • NAID

      130007866173

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Identifying current and future trends and issues facing technology education in Japan2021

    • Author(s)
      YATA.C., MOYE. J.
    • Organizer
      International Conference on Technology Education in the Asia-Pacific Region
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 成長的思考態度の育成を伴う技術科教育課程編成における内容論的研究2020

    • Author(s)
      大谷忠,入江隆,中西康雅,荒木祐二,安藤明伸,谷田親彦,磯部尊征,木下龍,森山潤,上野耕史
    • Organizer
      日本産業技術教育学会全国大会第63回全国大会(千葉大学)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科金属加工学習における汎用的な能力の育成につながる技能の指導内容の検討2018

    • Author(s)
      小祝達郎,大谷忠,野崎英明,坂本智
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第61回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科金属加工学習における汎用的な能力の育成につながる技能学習の検討2018

    • Author(s)
      小祝達郎,大谷忠,野崎英明,坂本智
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第30回関東支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科金属加工学習における技能の指導内容と汎用的な能力の育成との関連について2018

    • Author(s)
      小祝達郎,大谷忠,野崎英明,坂本智
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第24回技術科教育分科会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術・家庭科における教科としての技術と技能の構成内容の分析2017

    • Author(s)
      大谷忠,中村亮太
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科金属加工学習における技能の内容分析に基づいたスキル調査2017

    • Author(s)
      小祝達郎,大谷忠,野崎英明,坂本智
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科金属加工学習における実技の遂行結果と能力・態度の関係について2017

    • Author(s)
      小祝達郎,大谷忠,野崎英明,坂本智
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第29回関東支部大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi