Construction and quality evaluation of "THA Care Net Portal" for sharing medical and nursing information
Project/Area Number |
17H04431
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Yokohama City University |
Principal Investigator |
SATOH Masae 横浜市立大学, 医学部, 教授 (30363914)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐野 かおり 大阪医科薬科大学, 看護学部, 講師 (60399251)
小西 美和子 兵庫県立大学, 看護学部, 教授 (60295756)
前山 さやか 横浜市立大学, 医学部, 助教 (10725295)
川口 孝泰 東京情報大学, 看護学部, 教授 (40214613)
東 ますみ 神戸女子大学, 看護学部, 教授 (50310743)
大山 裕美子 横浜市立大学, 医学部, 准教授 (90736349)
小原 理恵 (佐々木 理恵) 横浜市立大学, 医学部, 助教 (10805782)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
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Keywords | THAケアネット / 遠隔看護 / 患者教育 / 患者報告アウトカム(PRO) / 多職種連携SNS / 入院前アセスメント / 共同意思決定(SMD) / 看護・医療情報 / ICT / セルフケア支援 / 教材開発 / セルフケア / 患者ポータル / 教育プログラム / 入退院支援システム / THAケアネット / 多職種連携SNS / ICT / 入退院支援 / 教育システム |
Outline of Final Research Achievements |
The study developed "THA Care Net Portal", an interactive self-care support system for patients/families and healthcare teams to share and manage patient education information in a cloud environment. A framework based on patient-reported outcomes (PROs) was created using a multi-professional SNS system, allowing interactive interactions and customization of educational content. Assessing the impact of COVID-19, the research examined the educational status of THA patients and healthcare professionals' perceptions to evaluate the system's practicality. Results revealed recognition of the need for early preoperative patient education, highlighting the importance of tailored educational practices and standardized tools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
手術を受ける患者への教育に関わる情報の共有・管理は、入院前から始まり退院後に継続されることが望ましい。しかし、我が国の医療機関における患者教育は、入院中(術後)に集中して行われる傾向があり、患者・家族は、個々のニーズやレディネスにあった適時の教育支援を受けることが難しいという課題がある。『THAケアネットポータル』は、患者報告アウトカム(PRO)を基盤とした患者教育のための双方向交流ツールであり、時間と場所を選ばず質の高い患者中心のケア(PCC)と共有意思決定(SDB)が実現できる点において学術的にも社会的にも意義がある。
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Report
(5 results)
Research Products
(8 results)