• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of essay-style university entrance examinations: A case study from France

Research Project

Project/Area Number 17H07253
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

hosoo moeko  立命館大学, 文学部, 准教授 (70633808)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords大学入試 / フランス / バカロレア試験 / 思考力・判断力・表現力 / コンピテンシー / 高大接続 / 高校教育 / 指導・評価法 / 論述試験 / バカロレア / 教育学 / 指導と評価
Outline of Final Research Achievements

The baccalaureate examination required for entrance into universities in France focuses on essay exams. This study has revealed that there are no significant differences in the way instructions and evaluations are provided in French high schools for the preparation of the baccalaureate exam regardless of the students’ performance level or the subject matter. Many teachers are seeking to improve students’ competencies by correcting their assigned essays or conducting collaborative lessons. Competencies are abilities to solve problems by utilizing knowledge. Based on this insight, this study has suggested practical guidelines for providing instructions and evaluations in high schools in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、大学入学共通テストの導入など、高大接続改革が進んでいる。そこでは、知識だけでなく、思考力・判断力・表現力も、高校から大学にかけて一貫して育むことがめざされている。フランスのバカロレア試験は古くから論述試験を中心としており、思考力などを問う試験である。高校はこの試験に向けて指導・評価をしている。したがって、フランスの高校での指導・評価法は、思考力などを育成する日本の高校改革の模範になりえる。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 7 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] フランスの高大接続からのヒント―思考力・表現力と内申点の評価―2019

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属高大接続研究センター紀要

      Volume: 4 Pages: 80-110

    • NAID

      40021868477

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フランスの高大接続改革の動向―バカロレア試験への内申点活用と進路選択システムの見直し2018

    • Author(s)
      細尾萌子・田川千尋・大場淳
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 30 Pages: 77-88

    • NAID

      40021730081

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの中学校における学習指導要領の変容(1998年・2008年・2015年)―コンピテンシー・ベースの影響―2018

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 30 Pages: 7-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスのカリキュラム・マネジメントと授業の質保証2018

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      カリキュラム・マネジメントと授業の質保証 各国の事例の比較から

      Volume: なし Pages: 123-148

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 世界の学力調査―諸外国の学力ガバナンスと学力調査―フランスにおける学力調査2018

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Journal Title

      シナプス

      Volume: 61 Pages: 37-41

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] L’evaluation des ecoliers et collegiens, une approche comparative France-Japon2017

    • Author(s)
      Merle Pierre, Hosoo Moeko
    • Journal Title

      Carrefours de l'Education

      Volume: 44 Issue: 2 Pages: 211-227

    • DOI

      10.3917/cdle.044.0211

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] フランスの高大接続の特質―論述試験に向けた思考力・表現力の育成2018

    • Author(s)
      細尾萌子・渡邉雅子・大場淳
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会、ラウンドテーブル、宮城教育大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの高大接続改革は民主化を促すか―高等教育進路選択システム(Parcoursup)に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      大場淳・細尾萌子
    • Organizer
      フランス教育学会第36回大会、自由研究発表、神戸大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] バカロレア試験で問われる思考力とその育成―高校の理系・文系科目の実践例を通して―2018

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      HEADセミナー&フランス教育学会研究懇話会、大阪大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスの高大接続からのヒント―思考力・表現力と内申点の評価―2018

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター招聘セミナー、名古屋大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コンピテンシー教育をめぐる論点―フランスを鏡として2018

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      第1回高等教育研究プラットフォーム、東京C-BRANCH銀座
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスの高校改革と大学入試改革―高校の内申点重視の功罪―2018

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      日本教育学会近畿地区研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスのコレージュの学習指導要領における学びの「深さ」の変容―コンピテンシー・ベースの影響―2017

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      フランス教育学会第35回大会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスの中学校におけるカリキュラム実践の動向2017

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      日本教育実践学会第20回研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスのバカロレア試験における能力観と評価観2017

    • Author(s)
      細尾萌子
    • Organizer
      先導的人社プロジェクト政策・制度グループ研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] カリキュラム・マネジメントと授業の質保証 各国の事例の比較から2018

    • Author(s)
      原田 信之、田村 知子、森 久佳、冨田 福代、細尾 萌子、渡邊 あや、野澤 有希、池田 充裕
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830242
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 現代フランスの教育改革2018

    • Author(s)
      赤星まゆみ、綾井桜子、池田賢市、岩崎久美子、岩橋恵子、上里正男、上原秀一、大津尚志、大場淳、坂倉裕治、坂本明美、鈴木規子、園山大祐、夏目達也、藤井穂高、細尾萌子、堀内達夫、松原勝敏
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346168
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育課程 第2版2018

    • Author(s)
      田中耕治、細尾萌子、渡辺貴裕、森枝美、本所恵、樋口とみ子、樋口太郎、西岡加名恵、徳永俊太、八田幸恵、二宮衆一、窪田知子、木村裕、川地亜弥子、石井英真、赤沢真世、赤沢早人、遠藤貴広、伊藤実歩子、ほか13名
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082698
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教職教育講座 教職教育編⑥ 教育課程・教育評価2018

    • Author(s)
      細尾萌子、田中耕治、二宮衆一、大下卓司、中西修一郎、徳永俊太、小山英恵、木村裕、八田幸恵、樋口とみ子、遠藤貴広、奥村好美、赤沢早人、次橋秀樹
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081899
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教職教育講座 教職教育編⑧ 総合的な学習の時間2018

    • Author(s)
      篠原正典、角田将士、森田真樹、大畑健実、石原一則、細尾萌子、富永直也、山田直人、小川博士、橋崎頼子、柏木智子
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081912
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 立命館大学 研究者学術情報データベース

    • URL

      http://research-db.ritsumei.ac.jp/Profiles/134/0013303/profile.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 立命館大学研究者学術情報データベース

    • URL

      http://research-db.ritsumei.ac.jp/Profiles/134/0013303/profile.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi