• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Long term effect of schooling experience on rerugee lives: Life courses of Syrian refugees

Research Project

Project/Area Number 17J07440
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

ガラーウィンジ山本 香  上智大学, 総合人間科学部, 特別研究員(PD)

Project Period (FY) 2017-04-26 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsシリア難民 / 学校教育 / ライフコース / 紛争 / レバノン / ドイツ / ヨルダン
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、難民生活における学校教育の長期的な影響を、シリア難民の事例から、ライフコース分析により明らかにすることである。本年度は追加的に現地調査を行いながら研究のまとめ作業に従事し、以下のことが明らかになった。
近年の難民教育分野では公教育への統合が原則となっている。しかし公教育は「難民を統合しても包摂はしない」と言われ、難民に適した教育を提供できているとは言い難い。特に一次庇護国における難民教育は、緊急期後もアクセス拡大や卒業資格など即物的な基準を重んじる傾向にあり、第三国や紛争後社会で行われているような教育の質をめぐる議論が進んでいない。
シリア難民の一次庇護国であるレバノン、ヨルダンでは難民家庭の教育疲れが顕著に見られた。多くのシリア難民の保護者は教育の重要性を理解し、体罰や生徒間の暴力といった不安を抱えながらも就学を継続している。しかし、公教育の質の低さに失望し、就学後の展望に期待できないと語る者も少なくない。困窮した生活状況をさらに圧迫する教育コストに加え、教育の質の低さがもたらす教育効果の不明瞭性は、難民が持つ本来の教育熱を吹き消す多重的要素となっている。一方で、直接の教育受容者である就学者は、就学の先に第三国での新たな機会を展望し、「国外へ行っても嘲られないよう、強い人間になりたい」と学ぶ意欲を示す。不就学期間を何度も重ねて20代半ばで中等教育を修了しながら、さらに高等教育を志し挑戦を続ける若者も存在する。彼らにとって就学経験は就学者自身のみならずその家族のライフコースを導く原動力であり、就学の中断は家庭全体の停滞を表すほど、家庭にとって重要な位置を占める。それだけに質の低い教育が難民家庭に及ぼす影響は大きく、一次庇護国においても、よりミクロな視点に立って教育内容を構築し、難民の就学後のライフコースを可視化する質の高い教育の形成につなげていく必要がある。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] シリア難民が営む学校教育の役割―トルコ都市部において難民の主体性が創出する価値―2018

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 27巻1号 Pages: 77-92

    • NAID

      130007663457

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Ensuring Educational Opportunities for Children in Conflict-affected Contexts: A Case Study of Syrian Refugee-managed Schools in Turkey2018

    • Author(s)
      YAMAMOTO, Kaoru
    • Journal Title

      Osaka Human Sciences

      Volume: 4

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校を運営するシリア難民の主体性―トルコ政府の介入をめぐるジレンマ―2019

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 難民への教育提供とカリキュラム―教育受容者の視点からの検討―2019

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香
    • Organizer
      国際開発学会・人間の安全保障学会共催大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] シリア現地予備調査報告―教育と将来展望をめぐる若者の動向―2019

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香
    • Organizer
      上智大学人間の安全保障研究所移民・難民ユニット報告会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界の難民とシリア難民の現状2019

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香
    • Organizer
      特定非営利活動法人パルシックインターン報告会「レバノンのシリア難民支援の現場から~大学生の見た、シリア難民」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校がつなぐ難民のボランティア性―トルコに避難したシリア難民生徒の取り組み―2019

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香
    • Organizer
      国際ボランティア学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シリア難民の就学と将来展望の形成―レバノンにおける教育受容のあり方から―2018

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シリア難民がつくる教育再建への道筋―避難国トルコにおける難民の自主学校運営とその役割―2018

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本 香
    • Organizer
      日本国際保健医療学会西日本地方会ユースフォーラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Life Course with Refugee-run School: Syrian refugee children and their school experience2017

    • Author(s)
      GHALAWINJI-YAMAMOTO, Kaoru
    • Organizer
      The Education and Development Forum (UKFIET)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 難民の就学とライフコース―ドイツおよびレバノンで暮らすシリア難民の語りから―2017

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本 香
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 発展途上国の困難な状況にある子どもの教育―難民・障害・貧困をめぐるフィールド研究―2019

    • Author(s)
      ガラーウィンジ山本香(澤村信英編著:第3章)
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347813
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究者詳細 - ガラーウィンジ山本香

    • URL

      https://sites.google.com/site/kaorugy/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-05-25   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi