Research on educational content that links VR and moe characters
Project/Area Number |
17K00494
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Chuo University |
Principal Investigator |
OKAJIMA Yushi 中央大学, 国際情報学部, 教授 (10350547)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 萌え / VR / 教育自動化 / 擬人化教育手法 / 没入感 / 情報教育 / VR接触率 / VR機器普及率 / 学習支援 / サブカルチャー / 情報格差の是正 |
Outline of Final Research Achievements |
I succeeded in compensating for the decrease in motivation, which is the main factor that leaves self-study, with VR immersive feeling. I have built a mechanism for learning those with low motivation by using educational contents that use Moe characters. By adding the VR character and the teaching method by sharing the virtual space, it was proved that the stop rate is lower and continuous learning is possible. It was confirmed that the high production cost, which is a weak point of animation, can be suppressed by using vTuber technology. vTuber content is inferior to pre-made content. I will improve it in the future.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
コロナ禍で端的に示されたように、学習の継続は常にそれを脅かすリスクに晒されている。今後ますますグローバリゼーションが進展し、地球環境に手が加えられていく中で、こうしたリスクを早期に抑制することは難しい。であれば、感染症や環境変動が生起する中でも学習を止めないためのしくみ、いわばBCPに対するECPを構築していかなければならない。しかし、遠隔講義をはじめとするメソッドの効用は学習者の自律度合いに大きく左右される。それを最大化し、離脱率を下げ、かつわかりやすいコンテンツを作り続けるための手法として、萌えとVRの組み合わせは極めて有望である。それをはじめて示したことが、本研究の意義であると考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)