• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational content that links VR and moe characters

Research Project

Project/Area Number 17K00494
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

OKAJIMA Yushi  中央大学, 国際情報学部, 教授 (10350547)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords萌え / VR / 教育自動化 / 擬人化教育手法 / 没入感 / 情報教育 / VR接触率 / VR機器普及率 / 学習支援 / サブカルチャー / 情報格差の是正
Outline of Final Research Achievements

I succeeded in compensating for the decrease in motivation, which is the main factor that leaves self-study, with VR immersive feeling. I have built a mechanism for learning those with low motivation by using educational contents that use Moe characters. By adding the VR character and the teaching method by sharing the virtual space, it was proved that the stop rate is lower and continuous learning is possible. It was confirmed that the high production cost, which is a weak point of animation, can be suppressed by using vTuber technology. vTuber content is inferior to pre-made content. I will improve it in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コロナ禍で端的に示されたように、学習の継続は常にそれを脅かすリスクに晒されている。今後ますますグローバリゼーションが進展し、地球環境に手が加えられていく中で、こうしたリスクを早期に抑制することは難しい。であれば、感染症や環境変動が生起する中でも学習を止めないためのしくみ、いわばBCPに対するECPを構築していかなければならない。しかし、遠隔講義をはじめとするメソッドの効用は学習者の自律度合いに大きく左右される。それを最大化し、離脱率を下げ、かつわかりやすいコンテンツを作り続けるための手法として、萌えとVRの組み合わせは極めて有望である。それをはじめて示したことが、本研究の意義であると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 社会基盤としてのインターネットが、現代社会にもたらした影響2018

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Journal Title

      コンテンツツーリズム学会論文集

      Volume: 5 Pages: 70-78

    • NAID

      130008083363

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング教育の必修化が及ぼす影響についての研究-デジタルデバイドと学習者のモチベーションを軸として-2018

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Journal Title

      中央大学政策文化総合研究所年報

      Volume: 21 Pages: 203-218

    • NAID

      120006640992

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] サブカルチャーの文脈において萌えを連想させる関連語についての研究2018

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Journal Title

      関東学院大学経済経営研究所年報

      Volume: 40 Pages: 13-19

    • NAID

      120006541960

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] WebからSNSへ-情報発信構造の変遷-2018

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Journal Title

      情報の科学と技術

      Volume: 68 Pages: 152-155

    • NAID

      130006601910

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] バーチャルコミュニケーション2020

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Organizer
      電子情報通信学会、サイバーワールド研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アニメから見える未来2019

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Organizer
      GLOCOM、NTT-GLOCOM研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 絵でわかるネットワーク2020

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      講談社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] いまさら聞けないITの常識2019

    • Author(s)
      岡嶋 裕史
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      日本経済新聞出版社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] デジタル革命によるソーシャルデザインの研究2018

    • Author(s)
      大橋正和、岡嶋裕史ほか(共著)
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      中央大学出版部
    • ISBN
      4805714220
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi