Project/Area Number |
17K02388
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
|
Research Institution | Chubu University |
Principal Investigator |
Ito Yuko 中部大学, 国際関係学部, 教授 (50434569)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 嗅覚的表象 / 英国モダニズム / 都市空間表象 / 無感覚の表象 / 第一次世界大戦と嗅覚 / ヴァージニア・ウルフ / ブルームズベリー・グループ / 身体論 / 嗅覚表象 / イギリス文学 / ブルームズベリ・グループ / 感覚麻痺の表象 / 植民地とイギリス女性 / セクシュアリティ / 情動 / モダニズムと嗅覚 / 都市とにおい / 嗅覚の表象 / イギリス・モダニズム / 身体の表象 / 消費文化とにおい / モダニズム文学 / 戦争と嗅覚 / 都市と消費文化 / イギリス20世紀文学 / 身体 / 都市 |
Outline of Final Research Achievements |
This study began from the examination of the Western cultural history of odour, and explored the text of early 20th century English Modernism from the context of olfactory representations. It investigated how the olfactory representations, which were designed intentionally by the modernists, manipulate the virtual image of city structure as well as the image of human body. The olfactory representations are considered to be a plotted devise to undermine ideas of established system including old notions of city structure, body, gender, etc., by deploying good scents as well as bad ones. Moreover, this study investigated the subversiveness of paralysed senses that nullify the repressed position of the uncivilised under imaginative geography of imperialism as well as that of women under the system of patriarchy.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、1910年から30年代イギリスモダニズムが、芳香、悪臭など様々な嗅覚的表象を意図的に取り入れ、嗅覚の感覚に付随する従来の価値観を覆すために戦略的に使用したことを明らかにした点にある。この時代の多様なテクストが、都市空間、新しい芸術、第一次世界大戦などの経験を経て、斬新な感覚や思考をもたらす媒体としての嗅覚的表象を生成した点を評価したことに本研究の重要性がある。 においの多様性、多方でにおいの隠蔽文化とが相まって、においの表象とその意義は進化しつつあり、文化的な再定義を余儀なくされる現代であるが、本研究の社会的意義は、その前段階における嗅覚的表象の構図の一端を論じたことにある。
|