• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Environmental Factors and Characteristics of Elementary School Teachers as English Teachers: Toward Building Desirable Elementary School English Education

Research Project

Project/Area Number 17K03015
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHokkaido University of Science

Principal Investigator

NAKAMURA KAEKO  北海道科学大学, 工学部, 教授 (40347753)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 萬谷 隆一  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20158546)
堀田 誠  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (20780646)
志村 昭暢  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60735405)
秋山 敏晴  北海道科学大学, 全学共通教育部, 教授 (80275479)
坂部 俊行  北海道科学大学, 全学共通教育部, 教授 (70337062)
佐々木 智之  北海道科学大学, 未来デザイン学部, 准教授 (50347754)
小野 祥康  北海道科学大学, 全学共通教育部, 准教授 (20880082)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords言語教師認知 / 早期英語教育 / 環境要因 / 教育環境要因 / ビリーフ / 指導観 / 混合研究法 / 教師認知 / 小学校英語教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims to understand the cognitive, affective, and behavioral aspects of elementary school teachers who teach English in Japanese elementary schools concerning environmental factors. We believe that the implications obtained from this study will help us consider measures for desirable elementary school English education and contribute to improving English education as a whole. In order to solve the problem, we have repeatedly conducted quantitative research by questionnaire survey and qualitative research by interviews and analyzed using the mixed research method. As a result, we were able to identify characteristic differences in some aspects, such as teaching views, lesson practice, and teachers' motivations for learning English, and some influential factors behind them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで教師認知研究と第二言語習得研究(SLA)は別の研究領域として発達してきた。EFLの文脈では,教師もまた成長しつつある言語学習者のひとりであり,SLA研究で得られた知見から学ぶことは大きい。彼らが言語教師として何によってどのように変化していくのかを知ることは,英語教育の改善のための貴重な情報となるだけでなく,教師認知研究とSLA研究の両者に有用な知見をもたらす可能性がある。
さらに,多様な立場にある小学校教師を環境要因との関わりにおいて意識のレベルから包括的に理解することは,望ましい英語教育の在り方を検討し,教師の自律的な成長を支援するための適切な環境を構築するための事例的な原拠となる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Features of elementary school teachers' view on English lessons: Comparision due to differences in educational environment2020

    • Author(s)
      Kaeko Nakamura, Akinobu Shimura, Toshiyuki Sakabe
    • Journal Title

      Bulletin of Hokkaido University of Science

      Volume: 19 Pages: 91-98

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育環境の違いによる小学校教師の英語教育に対する知識の特徴2020

    • Author(s)
      中村香恵子,志村昭暢
    • Journal Title

      北海道科学大学研究紀要

      Volume: 19 Pages: 99-108

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 担任教師と専科教員の小学校英語授業を見る視点の違いー授業モニタリングによる指導観の比較―2020

    • Author(s)
      中村香恵子, 志村昭暢, 佐々木智之, 坂部俊行
    • Journal Title

      HELES Journal

      Volume: 19 Pages: 84-99

    • NAID

      130008164639

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The effect of curriculum revision: what kinds of changes can be seen in the teachers2020

    • Author(s)
      Akinobu Shimura, Kaeko Nakamura
    • Journal Title

      HELES Journal

      Volume: 19 Pages: 52-67

    • NAID

      40022213206

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 清園中学校区英語教育の成果と課題2021

    • Author(s)
      中村香恵子
    • Organizer
      清園中学校区「外国語科」教育研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語教育における実践研究の動向2019

    • Author(s)
      中村香恵子, 志村昭暢, 内野駿介, 萬谷隆一, 坂部俊行, 佐々木智之
    • Organizer
      北海道英語教育学会 20周年記念研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育環境の違いによる小学校教師の英語教育に対する意識の特徴2019

    • Author(s)
      中村香恵子, 志村昭暢
    • Organizer
      北海道英語教育学会 20周年記念研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 専科教員と担任教師の授業を見る視点の違い-授業モニタリングによる指導観の比較2019

    • Author(s)
      中村香恵子, 志村昭暢, 佐々木智之, 坂部俊行
    • Organizer
      第45回全国英語教育学会弘前大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語の教科化を見据えた移行期の取組北海道寿都町の小学校外国語教育の実践2019

    • Author(s)
      八木啓太, 中村香恵子
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育における言語活動 -やり取り中心の授業とは?-2019

    • Author(s)
      萬谷 隆一, 中村香恵子, 内野 駿介, 嘉多山葉子
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「小学校英語教育における言語活動―中学校の立場のからの提言」2019

    • Author(s)
      中村香恵子
    • Organizer
      HACET HELES CAJ 3学会合同研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の英語授業に関する指導観の特徴:教育環境における比較2018

    • Author(s)
      中村香恵子・志村昭暢・坂部俊行
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 言語教師としての小学校教師に関する縦断的研究2018

    • Author(s)
      中村香恵子・志村昭暢
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Workplace context as it related to language teacher role among Japanese primary school teachers and within a framework composed of three basic psycological needs2017

    • Author(s)
      Kaeko Nakamura
    • Organizer
      British Association for Applied Lingistics 2017 Conference (UK)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教師の教育環境と英・指導に関する質的研究2017

    • Author(s)
      中村香恵子・志村昭暢
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会(JASELE)島根大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 到達目標を明確にした実践と教師の意識の変化2017

    • Author(s)
      中村香恵子・萬谷隆一・志村昭暢
    • Organizer
      第17 回小学校英語教育学会(JES)兵庫大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] SCATを用いた混合研究法による教師認知研究の試み2017

    • Author(s)
      中村香恵子
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会北海道支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教科化に向けた学習内容と評価:寿都町の取り組み2017

    • Author(s)
      中村香恵子・打矢昭啓・八木啓太・今泉はるか
    • Organizer
      英語教育セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 小学校英語5年生検定教科書 "One World Smiles 5"2020

    • Author(s)
      金森強, 本多敏行, 松本茂, Jay Scott Ercanbrack, 中村香恵子,石塚博規,他18名
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校英語6年生検定教科書 "One World Smiles 6"2020

    • Author(s)
      金森強, 本多敏行, 松本茂, Jay Scott Ercanbrack,中村香恵子,石塚博規,他18名
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi