• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Algebraic Curriculum that emphasizes Spiral Mathematical Activities cooperated with Elementary, Middle and High school and Elucidation of Knowledge Growth Process

Research Project

Project/Area Number 17K04751
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Morozumi Tatsuo  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (50324322)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords小中高連携 / スパイラル / 代数カリキュラム / 知識の成長過程 / 例で考える / 数学的探究 / 数学的活動 / 質的研究 / 代数的思考 / 多様な表現様式 / 数式・文字式 / 方程式と関数 / 数の拡張 / 教授実験 / 説明・証明 / 単元 / 質的研究法 / メタ認知
Outline of Final Research Achievements

In this study, we have developed an algebraic curriculum for elementary, junior high and high school cooperation through mathematical activities that emphasize spirals. We also considered the learning effect of the curriculum and the growth of knowledge of children and students related to school algebra by qualitative research methods. The developed algebraic curriculum and units include multiplication tables and their extended series, units to deepen understanding of multiplication, proportions, equations and curves, and the properties of integers. Through qualitative analysis of the learning process of children and students in the teaching experiment, we were able to find the growth of knowledge related to school algebra.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

スパイラルを重視した数学的活動による小中高連携の代数カリキュラムを開発することによって、「深い学び」を志向した学校代数の学習について具体的に提案することができる。
開発した単元に関わる授業実践、授業における児童・生徒の学習過程の分析を通して、学校代数に関わる児童・生徒の理解の様相や知識の成長過程について、具体的に提案することができる。このことにより、理論と実践との往還を意図した小中高連携の代数カリキュラム等の研究をさらに進めることが期待できる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 1 results) Presentation (22 results)

  • [Journal Article] 図形の連続的変化に関連づけて式を読む探究活動の開発2021

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 26 Pages: 59-72

    • NAID

      40022523043

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 式と証明の学習における「例で考えること」による数学的探究2020

    • Author(s)
      両角達男,荻原文弘
    • Journal Title

      第53回秋期研究大会発表集録

      Volume: 53 Pages: 249-252

    • NAID

      40022491932

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校代数におけるリターンマップを活用する学習の効果に関する研究2020

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Journal Title

      第53回秋期研究大会発表集録

      Volume: 53 Pages: 229-232

    • NAID

      40022491911

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「深い学び」を促す小中連携の算数・数学カリキュラムの開発と効果2020

    • Author(s)
      両角達男,川上諭,田野澤千尋,平田智也,山田敏英,若月拓也,北井友理
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 38 Pages: 211-222

    • NAID

      40022213059

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学科の授業における数学的活動とアクティブ・ラーニング2020

    • Author(s)
      安藤秀朗,両角達男
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要I 教育科学

      Volume: 3 Pages: 220-232

    • NAID

      120006820281

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 2の累乗根に関する概念の素地形成をする学習過程2019

    • Author(s)
      両角達男,荻原文弘
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 52 Pages: 289-292

    • NAID

      40022491576

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 振り返りながら放物線の接線の作図法を発見する学習過程2019

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 52 Pages: 317-320

    • NAID

      40022493714

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Characterizing the quality of mathematics lessons in Japan from narrative structure of the classroom: Mathematics lessons incorporating students’‘questions’as a main axis”as a leading case2019

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki, Koji Okamoto and Tatsuo Morozumi
    • Journal Title

      Hiroshima Journal of Mathematics Education, Japan Academic Society of Mathematics Education

      Volume: 12 Pages: 49-70

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 斜錐体の体積とy=x^2のグラフに囲まれた領域の面積を関連づける数学的探2018

    • Author(s)
      両角達男・荻原文弘
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第51回秋期研究大会発表収録(論文発表の部)

      Volume: 51 Pages: 41-48

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 平方根√5の意味理解を促す数学的活動とその様相 -写像の合成として操作を対象化する活動に着目して-2018

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第51回秋期研究大会発表収録(論文発表の部)

      Volume: 51 Pages: 57-64

    • NAID

      40021939902

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乗法を解釈する活動と変化の割合に関する捉えの様相 -単元「比例」で被乗数を1とみる解釈を通して-2018

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第100号第1巻 Pages: 2-9

    • NAID

      40021940997

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 楕円の極線の方程式に関する数学的探究とその様相2017

    • Author(s)
      両角達男・荻原文弘
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 第23巻第1号 Pages: 63-73

    • NAID

      130007580624

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの「問い」を軸とした算数・数学学習研究の概要とその可能性2017

    • Author(s)
      両角達男
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第5回春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 165-172

    • NAID

      40022278030

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ユークリッドの互除法を解釈し活用する学習過程とその特性に関する研究 -スパイラルを重視した数学的活動を基に-2017

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 第23巻第2号 Pages: 31-45

    • NAID

      130007704510

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乗法を解釈する活動と変化の割合に関する捉えの様相 -単元「比例」で被乗数を1とみる解釈を通して-2017

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第50回秋期研究大会発表収録

      Volume: 50 Pages: 179-182

    • NAID

      40021940997

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 乗法九九をふりかえり拡張する探究活動とその様相2020

    • Author(s)
      両角達男,宮佐千尋,川上諭,平田智也
    • Organizer
      全国数学教育学会 第52回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 写像を合成する操作の対象化により平方根の理解を促す数学的活動2020

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Organizer
      全国数学教育学会 第52回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 式と証明の学習における「例で考えること」による数学的探究2020

    • Author(s)
      両角達男,荻原文弘
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校代数におけるリターンマップを活用する学習の効果に関する研究2020

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 斜錐体の体積と2次関数のグラフを関連づけて解釈する数学的探究2020

    • Author(s)
      両角達男,荻原文弘
    • Organizer
      全国数学教育学会 第53回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育学部数学科学生の極限概念に関する理解の様相2020

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Organizer
      全国数学教育学会 第53回研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 2の累乗根に関する概念の素地形成をする学習過程2019

    • Author(s)
      両角達男,荻原文弘
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 振り返りながら放物線の接線の作図法を発見する学習過程2019

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 2の累乗根の概念形成を促す数学的探究 -電卓を用いた操作,表現,解釈を通して-2019

    • Author(s)
      両角達男,荻原文弘
    • Organizer
      全国数学教育学会 第51回研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 接線を作図する方法の対象化による放物線と接線との関係の数学的探究2019

    • Author(s)
      荻原文弘,両角達男
    • Organizer
      全国数学教育学会 第51回研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小中連携を重視した乗法九九の拡張に関する探究とその様相2019

    • Author(s)
      両角達男・田野澤千鶴・川上諭・平田智也
    • Organizer
      全国数学教育学会 第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的探究における活動の対象化と表現との関わり -代数に関する高校生の探究活動に着目して-2018

    • Author(s)
      両角達男・荻原文弘
    • Organizer
      全国数学教育学会 第48回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 図形の連続的変化に関連づけて式を読む探究活動とその様相2018

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Organizer
      全国数学教育学会 第48回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 斜錐体の体積とy=x^2のグラフに囲まれた領域の面積を関連づける数学的探究2018

    • Author(s)
      両角達男・荻原文弘
    • Organizer
      日本数学教育学会 第51回秋期研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 平方根√5の意味理解を促す数学的活動とその様相 -写像の合成として操作を対象化する活動に着目して-2018

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Organizer
      日本数学教育学会 第51回秋期研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校代数における数学的探究に関する研究 -「平方数の和」の積に関する探究に着目して-2018

    • Author(s)
      両角達男・荻原文弘
    • Organizer
      全国数学教育学会 第47回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 図形の連続的な変化に関連づけて式を読む探究活動とその特徴2018

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Organizer
      全国数学教育学会 第47回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「私の授業観」を活用した算数授業 -授業改善と教師力向上を目指して-2018

    • Author(s)
      落合有紗・岡本光司
    • Organizer
      全国数学教育学会 第47回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの「問い」を軸とした算数・数学学習研究の概要とその可能性2017

    • Author(s)
      両角達男
    • Organizer
      日本数学教育学会 第5回春期研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スパイラルを重視した代数の単元での数学的探究とその特徴2017

    • Author(s)
      両角達男・荻原文弘
    • Organizer
      全国数学教育学会 第46回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 単元「平方根」における数学的活動の特性に関する研究2017

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Organizer
      全国数学教育学会 第46回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 乗法を解釈する活動と変化の割合に関する捉えの様相 -単元「比例」で被乗数を1とみる解釈を通して-2017

    • Author(s)
      荻原文弘・両角達男
    • Organizer
      日本数学教育学会 第50回秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi