• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Realization of high precision and high reliability design of traction drive by development of simulation of rolling contact fatigue strength

Research Project

Project/Area Number 18H01357
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 18040:Machine elements and tribology-related
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

Narita Yukihito  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (90431519)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 正浩  岡山大学, 自然科学研究科, 教授 (80209014)
風間 俊治  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (20211154)
増山 知也  小山工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (80282094)
長船 康裕  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 講師 (30241409)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥11,960,000 (Direct Cost: ¥9,200,000、Indirect Cost: ¥2,760,000)
Keywords機械要素 / トラクションドライブ / 疲労強度
Outline of Final Research Achievements

A simulation of the rolling contact fatigue strength of a traction drive was proposed. The simulation also can predict the scatter of fatigue strength by considering the distribution of sizes of inclusions in the element material. The calculated fatigue strength and its standard deviation was about equal to the experimental result. Furthermore, the calculated results were about equal to the experiment by changing the cleanliness of material and the curvature radius of test roller. As a result, the influence of inclusions on the rolling contact fatigue strength of a traction drive and the effectiveness of proposed simulation have become clear.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

トラクションドライブの転がり疲労強度に関する研究は実験に基づく評価が中心であり,個々の設計事例に対して多数個の疲労試験が必要であった.それに対して,損傷メカニズムに基づいて転がり疲労強度を予測する本手法は,強度のばらつきの予測に加えて,材料やローラ諸元の変更にも対応可能である.トラクションドライブは電気自動車に適する減速機の構成要素として期待されており,本研究の発展によって,その研究開発効率の向上と信頼性の高い装置設計が期待できる.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2019

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] トラクションドライブのクラウニング半径が転がり疲労強度に与える影響の評価2021

    • Author(s)
      伊藤光生,藤原涼雅,村井翔,成田幸仁,風間俊治
    • Journal Title

      日本機械学会北海道学生会第50回学生員卒業研究発表講演会講演論文集

      Volume: No.212-1 Pages: 149-150

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] トラクションドライブの転がり疲労強度評価(損傷起点深さの影響)2019

    • Author(s)
      村井翔,人見祐輝,中澤健介,井上滉希,成田幸仁,風間俊治
    • Journal Title

      日本機械学会北海道学生会第48回学生員卒業研究発表講演会講演論文集

      Volume: No.192-1 Pages: 343-344

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] トラクションドライブの転がり疲労強度評価(通常鋼と清浄鋼の比較)2019

    • Author(s)
      中澤建介,井上滉希,人見祐輝,村井翔,成田幸仁,風間俊治
    • Journal Title

      日本機械学会東北支部第54期講演会講演論文集

      Volume: No.2019-1 Pages: 88-89

    • NAID

      130007713634

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] トラクションドライブのクラウニング半径が転がり疲労強度に与える影響の評価2021

    • Author(s)
      伊藤光生,藤原涼雅,村井翔,成田幸仁,風間俊治
    • Organizer
      日本機械学会北海道学生会第50回学生員卒業研究発表講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] トラクションドライブの転がり疲労強度評価(損傷起点深さの影響)2019

    • Author(s)
      村井翔,人見祐輝,中澤健介,井上滉希,成田幸仁,風間俊治
    • Organizer
      日本機械学会北海道学生会第48回学生員卒業研究発表講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] トラクションドライブの転がり疲労強度評価(通常鋼と清浄鋼の比較)2019

    • Author(s)
      中澤建介,井上滉希,人見祐輝,村井翔,成田幸仁,風間俊治
    • Organizer
      日本機械学会東北支部第54期講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi