• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japan's Early Childhood Education and Care for Immigrant Children

Research Project

Project/Area Number 18J22831
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

長江 侑紀  東京大学, 東京大学大学院教育学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2018-04-25 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
Fiscal Year 2020: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2019: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2018: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords多文化保育 / 多文化共生 / エスノグラフィー / 質的研究 / エスニック・マイノリティ / 移民の子ども / 就学前教育 / エスニシティ / 社会構築主義 / 質的方法論 / 意味世界 / 保育 / 移民二世 / 子ども / 社会化 / 社会統合
Outline of Annual Research Achievements

令和2(2020)年度から令和3(2021)年度に繰り越した当該課題の実績は、具体的に二点にまとめることができる。
一点目として、新型コロナ感染症の感染拡大によって令和2年度に実施が延期されたフィールド調査を実施し、研究に必要なデータを収集することができた。事例の保育園の協力を得ながら長期にわたる参与観察とフィールド調査とインタビュー調査を行ってきたが、2020年度は保育園のある地域の行政要請や申請者の所属機関の規則によって調査実施の厳しい状況が続いた。2021年では、状況に鑑みながら保育園職員との調整の上でフィールド調査を再開し、さらに厚みのあるデータを収集した。越境する移民家庭の子どもを含めた保育実践について考究する本研究では、新型コロナ感染症によって移動が制限された移民家庭の状況もうかがうことができた。
二点目は、予定していたデータ収集を再開できたことで、継続してきたデータ分析をさらに精緻化し、分析結果を研究成果として発表することができた。フィールド調査が中断された期間に、研究者の現場への参加を要しないアーカイブ資料の分析結果を整理するともに、これまで収集されたフィールド調査におけるデータの分析を進めた。アーカイブ資料の分析結果を申請者の所属機関の研究科紀要論文として発表し、フィールド調査のデータ分析結果の一部を学術ジャーナル論文として投稿した(査読済み、発行中)。
今後もデータ分析を進め、都度論文として研究成果をまとめていきたい。

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Early Childhood Education and Care for Children from Culturally Diverse Background : History of a Leading Daycare Center Having Aimed for “Coexistence” for over Half a Century2022

    • Author(s)
      長江 侑紀
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 297-308

    • DOI

      10.15083/0002003509

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2003509

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近現代日本の保育史研究の動向と課題 : 2007年~2017年の研究を中心に2019

    • Author(s)
      長江侑紀, 鈴木康弘, 若林陽子, 森田怜, 戸高南帆, 彦坂春森, 福元真由美
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 70(1) Pages: 73-98

    • NAID

      120007047190

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] エスニック・マイノリティの子どもと就学前教育・保育-多文化共生を考える-2018

    • Author(s)
      長江侑紀
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 57 Pages: 389-397

    • NAID

      120006542194

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Inclusive Settings and School Culture for Children of Immigrants: Multicultural Childcare and Education in Japan2021

    • Author(s)
      Yuki Nagae
    • Organizer
      ESA CONFERENCE 2021 BARCELONA (ONLINE)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 市民教育としての日本の多文化教育の発展と課題:移民の就学前期と青年期に着目して2021

    • Author(s)
      長江侑紀, ヨシイオリバレスラファエラ
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化保育におけるエスニシティ:保育のエスノグラフィーから考える2021

    • Author(s)
      長江侑紀
    • Organizer
      日本子ども社会学会第27回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Acculturation of immigrant and refugee families in Japan from the perspective of their parental beliefs2019

    • Author(s)
      Nagae, Yuki., Takahashi, Fumiko.
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Parental Beliefs on Preschool-aged Children among Immigrant Families in Japan2019

    • Author(s)
      Nagae, Yuki.
    • Organizer
      Ito International Research Centre Symposium "Crossing Boundaries: Migration, Mediation, Morality"
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「見せない」実践:子どもの本名と通名についての移民家庭の子育て戦略2019

    • Author(s)
      長江侑紀, 高橋史子
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The Study of immigrant children in Japan: ‘ROOTS’2019

    • Author(s)
      Yuki Nagae
    • Organizer
      French-Japanese Graduate Workshop in Sociology: The University of Tokyo-EHESS
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Is there inequality in current early childhood services in Japan: The participation of ethnic minorities and immigrant children2018

    • Author(s)
      Yuki Nagae
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 28th Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Early Childhood Education and Care for Ethnic Minorities: ‘Multicultural- Coexistence’ in contemporary Japan2018

    • Author(s)
      Yuki Nagae
    • Organizer
      The First Joint Postgraduate Conference at City University of Hong Kong
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの「発達」に対する保育者の解釈と実践:「外国にルーツをもつ子ども」のいる保育園でのエスノグラフィー2018

    • Author(s)
      長江侑紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「多文化共生」概念の可能性と課題: 保育実践からの示唆2018

    • Author(s)
      長江侑紀
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-05-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi