• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学習者コーパスと連携した自動採点システムの開発と産出能力に関する測定・評価の検証

Research Project

Project/Area Number 18K00849
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

近藤 悠介  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授 (80409739)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 雄一郎  日本大学, 生産工学部, 講師 (00725666)
川口 勇作  愛知学院大学, 教養部, 講師 (10805378)
石井 雄隆  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90756545)
APPEL RANDY  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授 (10802043)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords自動採点 / 学習者コーパス / 言語テスト / 第二言語習得
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、自動採点研究において、第二言語習得研究、学習者コーパス研究、言語テスト研究の知見を活用すること、自動採点システムの構築において得られた知見をこれらの分野に還元することである。これらの関連分野の研究者と協働することで目的を達成しようとするものである。2021年度は、言語テストの専門家と協働し、再話タスクを用いたテストの自動化に関する研究を行い、その成果を論文として報告した。この、再話をタスクとして用いたテストに自動採点を導入するプロセスの中で、言語的特徴量の選別と評価の関係について有意義な議論ができた。また、自動採点システムが算出する評価と人間が付与する評価が大きく異なる受験者のパフォーマンスを詳細に分析することができた。次に、大学の入学試験への自動採点システムの導入を検討する研究に参加した。この研究では、実際に自動採点システムを開発し、受験者からのフィードバックを得ている。この研究に関しては、学会発表を行い、報告論文を執筆中である。そして、縦断的コーパスの共同研究では、学習者の言語的発達を捉えることを試み、その報告を発表した。また、英語教育における自動採点に関するシンポジウムを主催した。英語教育のみならず、関連する研究者が募り、有益な議論ができた。研究期間を延長することにより、さまざまな知見が集約され、最終年度では、本研究の目的である自動採点モデルの提示をすることが可能になる見込みである。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究期間を延長し、研究計画を変更した。変更した計画に基づき順調に進展している。

Strategy for Future Research Activity

研究期間を延長し、研究計画を変更した。1年延長することで多くの知見が集約され、当初の計画で想定した以上に有意義な知見が得られた。最終年度はこれまでの共同研究から得られたさまざまな知見を活かして、自動採点モデルを提案し、英語教育における自動採点の在り方について提案する。

Report

(4 results)
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report

Research Products

(20 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Exploring L2 spoken developmental measures: Which linguistic features can predict the number of words?2022

    • Author(s)
      Kobayashi, Y., Abe, M., & Kondo, Y.
    • Journal Title

      English Corpus Studies

      Volume: 29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校3年間のスピーキング力の発達を探る: 学習者コーパス研究から[3] スピーキングにおける流暢さの変化2021

    • Author(s)
      近藤 悠介
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 60-61

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校3年間のスピーキング力の発達を探る: 学習者コーパス研究から[6・最終回]スピーキングの自動採点2021

    • Author(s)
      小林雄一郎・近藤悠介
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 7月号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of an Automated Speech Scoring System:2021

    • Author(s)
      HIRAI,A., Kondo, Y., & Fujita, R.
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 17-41

    • DOI

      10.24539/let.58.0_17

    • NAID

      130008075937

    • ISSN
      2185-7792, 2185-7814
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Issues in the Evaluation and the Measurement of Learner Language2020

    • Author(s)
      Kondo, Y.
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 1 Pages: 95-104

    • NAID

      120006942793

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Constructing a longitudinal learner corpus to track L2 spoken English2019

    • Author(s)
      Abe, M., & Kondo, Y.
    • Journal Title

      Journal of Modern Languages

      Volume: 29 Pages: 23-44

    • DOI

      10.22452/jml.vol29no1.2

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] スピーキング能力の発達・評価・自動採点2022

    • Author(s)
      近藤悠介
    • Organizer
      Symposium on Automated Scoring 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者コーパスにおける文法的複雑性の時間的変化2022

    • Author(s)
      近藤悠介
    • Organizer
      英語コーパス学会語彙研究会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 談話完成タスクを用いた英語発話自動採点システムの構築2021

    • Author(s)
      林裕子, 近藤悠介, 石井雄隆
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者言語の評価に関する問題2020

    • Author(s)
      近藤悠介
    • Organizer
      習者コーパス国際シンポジウムLCSAW5
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A Longitudinal study of novice learners’ development of complexity2020

    • Author(s)
      Abe, M., Kondo, Y., Fujiwara, Y., and Kobayashi, Y.
    • Organizer
      Teaching and Learner Corpora 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study of L2 spoken English: Development of fluency and pronunciation2019

    • Author(s)
      Abe, M., Kondo, Y., Kobayashi, Y., Murakami, A., & Fujiwara, Y.
    • Organizer
      Learner Corpus Research 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Introduction to word embedding for learner language wranglers2019

    • Author(s)
      Kondo, Y.
    • Organizer
      Methodology Special Interest Group in The Japan Association for Language Education & Technology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] In the age of AI, does pronunciation matter?2018

    • Author(s)
      Kondo, Y
    • Organizer
      World Englishes Forum
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The relationship between word error rate and proficiency in automatic speech recognition of L2 speech2018

    • Author(s)
      Kondo, Y., Abe, M., Ishii, Y., & Kobayashi, Y.
    • Organizer
      The 23rd International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人英語学習者のパフォーマンス能力の縦断的調査2018

    • Author(s)
      阿部真理子・亘理陽一・近藤悠介・福田純也・天野修一・石井雄隆・田村祐
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第58回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Predicting EFL learners’ oral proficiency levels in monologue tasks2018

    • Author(s)
      Yuichiro Kobayashi, Yusuke Kondo & Mariko Abe
    • Organizer
      Asia Pacific Corpus Linguistics Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Initial findings from a longitudinal learner corpus: A year-long development of L2 speaking performance2018

    • Author(s)
      Mariko Abe, Yusuke Kondo, Yuichiro Kobayashi, Akira Murakami & Yasuhiro Fujiwara
    • Organizer
      Teaching and Learning Corpora 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Constructing a longitudinal learner corpus2018

    • Author(s)
      Mariko Abe, Yusuke Kondo & Yuichiro Kobayashi
    • Organizer
      The 12th International Free Linguistics Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 英語教育における自動採点-現状と課題-2020

    • Author(s)
      石井雄隆、近藤悠介(編著)、石岡恒憲、金田拓、小島ますみ、小林雄一郎、永田亮
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      4823410602
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi