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Research on revenue management as customer management accounting

Research Project

Project/Area Number 18K01941
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07100:Accounting-related
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

AOKI AKIMICHI  専修大学, 経営学部, 教授 (80338847)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords管理会計 / レベニューマネジメント / マルチステークホルダー / 顧客管理会計 / ダイナミックプライシング / 顧客管理 / マネジメントコントロール
Outline of Final Research Achievements

Revenue management has a close relationship with management accounting, especially in the area of customer management accounting. Through this study, it was clarified that the combination of customer segments to be emphasized should be changed over time, taking into account their profit generation patterns. In other words, the study of profit model should be considered as a dynamic model corresponding to the passage of time. This study also presented KPIs for revenue management that take into account various stakeholders and time frames.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

レベニューマネジメントに代表される価格コントロールは、本研究期間に大変注目されるようになった。様々な業界において価格コントロール(その多くには、「ダイナミックプライシング」という言葉が当てられている)が導入されるようになった。しかし、いまだにその多くは価格面のコントロールと短期的な収益向上を志向している。本研究は価格コントロールの長期的な側面、そしてキャパシティ配分といった価格面以外のコントロールにも注目しており、その社会的意義は大きいと考えている。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 価値共創におけるネットプロモータースコアの役割2021

    • Author(s)
      青木章通
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 73(3) Pages: 33-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 価格変動制の導入に貢献する顧客管理会計2020

    • Author(s)
      青木章通
    • Journal Title

      企業会計

      Volume: 72(8) Pages: 4-5

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 販売チャネルの多様化に伴うホテルと顧客とのコミュニケーションに関する研究-インタビュー調査に基づく検討-2020

    • Author(s)
      植竹朋文・青木章通
    • Journal Title

      専修マネジメントジャーナル

      Volume: 10(1) Pages: 15-26

    • NAID

      120006954240

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] レベニューマネジメントの運用における2つのトレードオフとその解消2020

    • Author(s)
      青木章通
    • Journal Title

      産業経理

      Volume: 79(4) Pages: 37-45

    • NAID

      40022150710

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 多様なステークホルダーを考慮したレベニューマネジメントについての考察ーインタビュー調査に基づく検討ー2019

    • Author(s)
      青木章通・植竹朋文
    • Journal Title

      専修マネジメントジャーナル

      Volume: 9(1) Pages: 15-25

    • NAID

      120006785965

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ビジネスモデル構築におけるレベニューマネジメントの役割ー3社の事例に基づく考察ー2019

    • Author(s)
      青木章通
    • Journal Title

      原価計算研究

      Volume: 43(1) Pages: 8-18

    • NAID

      130008088612

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レベニューマネジメント実施におけるKPIに関する研究2018

    • Author(s)
      植竹朋文・青木章通
    • Journal Title

      専修マネジメント・ジャーナル

      Volume: Vol.8, No.1 Pages: 41-53

    • NAID

      120006785494

    • Related Report
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    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Study of Relationship between Reputation and Revenue Management at Japanese Hotels2019

    • Author(s)
      Akimichi Aoki, Ikuko Sasaki and Tomofumi Uetake
    • Organizer
      World Conference on Business and Management (WCBM) 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Study of relationship between revenue management practices and stakeholders at Japanese hotels2019

    • Author(s)
      Tomofumi Uetake, Ikuko Sasaki and Akimichi
    • Organizer
      5rd International Tourism and Hospitality Management Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビジネスモデル構築における収益管理の設計2018

    • Author(s)
      青木 章通
    • Organizer
      日本原価計算研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Analysis Of Revenue Management In Japanese Accommodation Industry Based On Questionnaire Survey -Comparison Of Tokyo, Kyoto, Okinawa And Hokkaido-2018

    • Author(s)
      Tomofumi Uetake, Akimichi Aoki, Ikuko Sasaki
    • Organizer
      8TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON TOURISM MANAGEMENT & RELATED ISSUES
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

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Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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