• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effective Introduction and Implementation of School-wide Positive Behavior Support through Professional Developlment

Research Project

Project/Area Number 18K03053
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Otsui Kanako  近畿大学, 総合社会学部, 准教授 (80509927)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大久保 賢一  畿央大学, 教育学部, 教授 (40510269)
田中 善大  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (60729143)
野田 航  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (70611440)
庭山 和貴  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (80805987)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校規模ポジティブ行動支援 / 教師 / 専門性向上 / 研修 / 教員の専門性 / チェックリスト / 応用行動分析学 / 研修プログラム / アセスメント / 実行度 / 教員のメンタルヘルス / PBS / 学校適応 / 三水準モデル / 教師の専門性向上 / ポジティブ行動支援 / 学校 / 教師の負担感 / 子どもの学校適応 / スクールワイド / 教員 / 応用行動分析
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project was to clarify the expertise of individual teachers necessary for effective implementation of school-wide positive behavior support in Japan, and to develop a training protocol to enhance that expertise. The main focus of the project was the development of a checklist for self-assessment of the extent to which individual teachers are able to implement practices aligned with the PBS, and the five areas of skills required to implement the PBS: "teaching expectations," "setting up an environment to promote appropriate behavior," "acknowledgment to appropriate behavior," "response to problem behaviors," and "data-based decision making."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今,日本において学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)の導入が進められており,その効果についてもいくつかの研究において確認されている。その中で,個々の教師が日々の指導においてPBSに沿った実践を行うことが効果的なSWPBSにとっても重要だとされているが,実際にどの程度個々の教師がPBSに沿った実践を行っているのかは明らかではなかった。本研究課題では,チェックリストの開発を行うことで,個々の教員のPBSに沿った実践の程度を測定することを可能にすることができた。また必要とされるスキル領域のどの部分が不足しているかを同定することにより,よりニーズにあった効果的な研修を計画することを可能にした。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 9 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Effects of Implementing Tier 1 School-Wide Positive Behavior Support on Elementary School Students and Teachers2022

    • Author(s)
      大対 香奈子、田中 善大、庭山 和貴、松山 康成
    • Journal Title

      Japanese Journal of Learning Disabilities

      Volume: 31 Issue: 4 Pages: 310-322

    • DOI

      10.32198/jald.31.4_310

    • ISSN
      1346-5716, 2434-4907
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Kazuki Niwayama, Ken'ichi Ohkubo, YoshihiroTanaka, Wataru Noda
    • Journal Title

      International Journal of Positive Behavioural Support

      Volume: 12 Pages: 19-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中学校での学校規模ポジティブ行動支援が中学1年生の不登校,学校肯定感および自己肯定感に及ぼす効果 -生徒主体による取り組みの効果に着目して―2022

    • Author(s)
      大対香奈子
    • Journal Title

      近畿大学総合社会学部紀要

      Volume: 10 Pages: 15-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校児童のDirect Behavior Ratingを用いた自己評定と直接観察による授業参加および教師による情緒的・行動的問題の評価との関連2021

    • Author(s)
      國廣彩子・大対香奈子
    • Journal Title

      近畿大学 心理臨床・教育相談センター紀要

      Volume: 6 Pages: 13-25

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援が教師のバーンアウトおよび効力感に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Journal Title

      近畿大学総合社会学部紀要

      Volume: 9 Pages: 31-42

    • NAID

      120007146496

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ポジティブ行動支援(PBS)とは何か?2020

    • Author(s)
      大久保賢一・辻本友紀子・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 166-177

    • NAID

      130008000563

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)とは何か? -教育システムに対する行動分析学的アプローチの適用―2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 178-197

    • NAID

      130008000580

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員の行動随伴性としての介入に対する反応性も出る(RTI) -学校における行動支援と学業支援の統合を目指して―2020

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 198-210

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)を支えるデータシステムとしてのODR2020

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 211-228

    • NAID

      130008000575

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)における実行度の評価2020

    • Author(s)
      大対香奈子
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 229-243

    • NAID

      130008000571

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Preliminary examination of how teachers practice PBS in their classrooms2023

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Noriko Hirasawa, Kazuki Niwayama, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Increasing teachers use of behavior specific praise: An international exploration2023

    • Author(s)
      Nick Gage, Ashley MacSuga-Gage, Kanako Otsui
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating teachers' use of classroom management skills that align with SWPBS implementation2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui
    • Organizer
      The 19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SWPBSが児童の行動的・情緒的問題に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      前田彩伽・野田航・大久保賢一・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSの実施校及び非実施校における教師個人の実行度の比較2020

    • Author(s)
      國廣彩子・藤枝周平・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する2020

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児支援の最前線―医療・学校・家庭での支援2020

    • Author(s)
      尾形明子・石川菜津美・大対香奈子・佐藤美幸・谷晋二・黒田美保
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第46回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 徳島県が取り組む県内全域を対象とした学校全体で取り組むポジティブな行動支援の浸透に向けて2020

    • Author(s)
      岩嵜伸浩・樋口直樹・安宅咲貴・中川隆士・大対香奈子
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘルスに及ぼす効果2020

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of Tier 1 implementation of SWPBS in a Japanese Elementary School2020

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama & Yasunari Matsuyama
    • Organizer
      7th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援(SWP-PBS/PBIS)の普及と継続性に必要なこと -誰のための,何を目的とした実践か―2019

    • Author(s)
      大対香奈子・大久保賢一・田中善大・野田航・庭山和貴・藤枝静暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校教育」におけるポジティブ行動支援(PBS)の最前線2019

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子・野田航・平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援が小学校の学校適応に与える効果の検討2019

    • Author(s)
      國廣彩子・田中善大・庭山和貴・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(13) -支援者がPBSを実行するための体制をどのようにつくるか―2019

    • Author(s)
      平澤紀子・小笠原恵・大対香奈子・石橋信弘・高津梓・大久保賢一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における学校規模のポジティブ行動支援の効果2019

    • Author(s)
      大対香奈子・田中善大・庭山和貴
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Citywide implementation of school-wide positive behavior support in Japanese elementary schools2019

    • Author(s)
      Ken'ichi Ohkubo, Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, & Wataru Noda
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本におけるスクールワイドPBSの導入と実践 ‐導入の忠実性と効果の評価における課題の検討‐2018

    • Author(s)
      大対香奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 現代の臨床心理学4 臨床心理研究法2022

    • Author(s)
      岩壁 茂、杉浦 義典 編 大対香奈子 分担執筆
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130151746
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日本の心理教育プログラム2022

    • Author(s)
      山崎 勝之 編著 大対香奈子 分担執筆
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571220616
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 対人援助職のための発達心理学2021

    • Author(s)
      渡辺弥生監修、藤枝静暁・藤原健志 編(大対香奈子分担執筆)
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779306574
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教師と学校が変わる学校コンサルテーション2018

    • Author(s)
      奥田健次、柘植雅義
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760895515
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 日本ポジティブ行動支援ネットワーク

    • URL

      https://pbsjapan.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本ポジティブ行動支援ネットワーク

    • URL

      https://apbsjapan.org/

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi