• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Teaching of Geometry with an Emphasis on Fostering Mathematical Reasoning Ability

Research Project

Project/Area Number 19530798
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

KUNIMUNE Susumu  Shizuoka University, 教育学部, 教授 (50214979)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUMAKURA Hiroyuki  静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
NAKAMURA Takashi  山梨大学, 教育人間科学部, 教授 (70303394)
OTA Haruto  静岡大学, 教育学部, 教授 (40126769)
YAMADA Kozo  静岡大学, 教育学部, 教授 (00200717)
MATSUMOTO Shinichiro  静岡大学, 教育学部, 准教授 (40447660)
Research Collaborator JOHNS Keith  サウザンプトン大学, 教育学研究科, 教授
FUJITA Taro  プリマス大学, 教育学部, 講師
KONDO Yutaka  奈良教育大学, 教育学部, 准教授 (80551035)
HATTA Hiroe  渋谷教育学園幕張中・高等学校, 教諭
HAYAKAWA Ken  甲府市立新田小学校, 教諭
HARA Kinji  浜松市立城北小学校, 教諭
Project Period (FY) 2007 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords算数教育 / 数学教育 / 幾何学 / 推論
Research Abstract

数学的推論能力の育成を重視した幾何教育を実現するために,文献分析や実験授業に基づいて,子どもの数学的推論能力に関する特徴を明らかにした。そして,イギリスでの幾何教育の実際も参考にして,数学の内容の理解と数学的推論能力の育成に関するねらいを明確にして授業を展開すること,実験・実測による方法と証明による方法の特徴について取り扱うこと,発見しそれを証明する過程を重視すること,等の具体的方策を示した。

Report

(4 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (9 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-球の学習に現れる類推の考え-2009

    • Author(s)
      原欣嗣・國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会第42回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 367-372

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Why do we have to prove this?2009

    • Author(s)
      Kunimune S., Fujita T., Jones K
    • Journal Title

      Proof and Proving in Mathematics Education Vol.1

      Pages: 256-261

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Informing the Pedagogy for Proof in Geometry: Learning from Teaching Approaches in the East and West.2009

    • Author(s)
      Jones K., Kunimune S., Kumakura H., Matsumoto S., Fujita T., Ding L
    • Journal Title

      Proceedings of ICMI Study 19 on "Proof and Proving in Mathematics Education" Vol.1

      Pages: 232-237

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Lower Secondary School Students' Understanding of Algebraic Proof2009

    • Author(s)
      Kunimune S., Kumakura H., Jones K., Fujita T
    • Journal Title

      Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.3

      Pages: 441-448

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      長崎栄三・國宗進・太田伸也・相馬一彦
    • Journal Title

      中学校新数学科の授業創り (1) 豊かな数学の授業を創る(明治図書出版)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-小中高を見通した空間図形カリキュラム-2008

    • Author(s)
      國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会第41回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 381-386

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新学習指導要領の特徴とそれを生かす指導2008

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育 第90巻第7号

      Pages: 18-26

    • NAID

      110006834255

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Strengthening Students' Understanding of 'Proof' in Geometry in Lower Secondary School.2008

    • Author(s)
      Kunimune, S., Fujita T., Jones K
    • Journal Title

      Proceeding of CERME 6

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスにおけるニューメラシーと数学的リテラシー2007

    • Author(s)
      國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育 第89巻9号

      Pages: 31-40

    • NAID

      110006391579

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 空間図形についての理解に関する研究-自ら見取図をかいて問題を解決する授業を通して-2007

    • Author(s)
      八田弘恵・近藤裕・熊倉啓之・國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会第40回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 487-492

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論証についての理解に関する総合的研究-図形の論証と文字式による論証の観点から-2007

    • Author(s)
      國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会第40回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 619-624

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学ぶ意義を実感させる積分の指導に関する研究~図形の計量に焦点を当てて~2007

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第40回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 493-498

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスにおけるニューメラシーと数学的リテラシー2007

    • Author(s)
      國宗 進
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』 第89巻第9号

      Pages: 31-40

    • NAID

      110006391579

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] "Why do we have to prove this?" Fostering Students' Understanding of 'Proof' in Geometry in Lower Secondary School2009

    • Author(s)
      Kunimune S., Fujita T., Jones K.
    • Organizer
      ICMI Study 19 on "Proof and Proving in Mathematics Education"
    • Place of Presentation
      Taipei, Taiwan
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Lower Secondary School Students' Understanding of Algebraic Proof.2009

    • Author(s)
      Kunimune S., Kumakura H., Jones K., Fujita T.
    • Organizer
      33^<rd> Conference of International Group for PME
    • Place of Presentation
      Thessaloniki, Greece
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究-球の学習に現れる類推の考え-2009

    • Author(s)
      原欽嗣・國宗進・八田弘恵・熊倉啓之・近藤裕
    • Organizer
      第42回数学教育論文発表会 (日本数学教育学会)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 空間図形についての理解に関する研究-小中高を見通した空間図形カリキュラム-2008

    • Author(s)
      國宗進, 八田弘恵, 熊倉啓之, 近藤裕
    • Organizer
      日本数学教育学会・第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 生涯学習社会における数学的リテラシー構築のための開発研究-概念理解との宇力形成-2008

    • Author(s)
      國宗進
    • Organizer
      日本科学教育学会・第32回年会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 生涯学習社会における数学的リテラシー構築のための開発研究-概念理解と能力形成-2008

    • Author(s)
      國宗進
    • Organizer
      科学教育学会第32回年会論文集
    • Place of Presentation
      岡山理工科大
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 空間図形の理解に関する研究-自ら見取図をかいて問題を解決する授業を通して-2007

    • Author(s)
      八田 弘恵, 近藤 裕, 熊倉 啓之 國宗 進
    • Organizer
      日本数学教育学会・第40回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2007-11-04
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 論証についての理解に関する総合的研究-図形の論証と文字式による論証の観点から-2007

    • Author(s)
      國宗 進
    • Organizer
      日本数学教育学会・第40回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2007-11-03
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術的問題解決プロセスに算数・数学を位置づける2007

    • Author(s)
      二宮裕之・國宗進
    • Organizer
      科学教育学会第31回年会論文集
    • Place of Presentation
      北海道教育大
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 中学校新数学科の授業創り(1)豊かな数学の授業を創る2009

    • Author(s)
      國宗進, 他
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 中学校新数学科の授業創り(2)新たな数学の授業を創る2009

    • Author(s)
      國宗進, 他
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 数学的な思考力・表現力を伸ばす算数授業2008

    • Author(s)
      中村享史
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 算数の力を育てる(1)何のための算数教育か2007

    • Author(s)
      國宗進, 他
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] 算数の力を育てる(3)数学的な考え方を乗り越えて2007

    • Author(s)
      國宗進, 他
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi