Research on the development of test models using CBT in elementary schools and the effectiveness of ability measurement
Project/Area Number |
19H00624
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Kokugakuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
久坂 哲也 岩手大学, 教育学部, 准教授 (00779944)
木下 博義 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20556469)
松浦 伸和 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30229413)
松浦 拓也 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40379863)
後藤 顕一 東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
有本 淳 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (60826189)
山中 謙司 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80741800)
鳴川 哲也 福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (90784281)
川上 真哉 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 学力調査官 (40857562)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥43,030,000 (Direct Cost: ¥33,100,000、Indirect Cost: ¥9,930,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥12,090,000 (Direct Cost: ¥9,300,000、Indirect Cost: ¥2,790,000)
Fiscal Year 2020: ¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
Fiscal Year 2019: ¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
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Keywords | CBT / 評価 / 問題作成 / 能力 / 全国学力・学習状況調査 / 思考 / 学力テスト / 小学校 / 理科 / 中学校 / 英語 / コンピュータ |
Outline of Research at the Start |
CBT(Computer Based Testing)ならではの測定方法(問題・解答形式)の開発、測定可能な能力の検討はまだである。研究目的を「小学校の主要教科において、Computer Based Testing(CBT)によって測定できる能力を顕在化させ、テスト問題モデルの開発し、実際に開発した問題を使用して測定することを通して、CBTによる能力測定の有効性の検証すること」とし、①これまでのペーパー型テストとCBT型のテストの違いやそれぞれの特徴、②CBT型テストならではの特徴を活かした調査方法、③CBT型のテスト問題によってどのような能力がどの程度測定が可能なのかについて明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the research is to verify the effectiveness of CBT ability measurement by clarifying the ability that can be measured by CBT, developing a test question model, and actually measuring it. It is to clarify the extent to which the following three points can be measured through question creation, implementation, and analysis. ① What are the differences between the paper-type test and the CBT-type test so far and what are the characteristics of each?②What is the research method that makes use of the unique characteristics of the CBT-type test?③What kind of abilities can be tested by CBT-type test questions? The results are as follows.①When the questions of the same purpose were asked in PBT and CBT and compared, it became clear that the results were different.②Clarify the actual questions and research issues,③Developed multiple “problems that could not be asked in CBT” that could not be asked in PBT.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校へのパソコンやタブレットなどの導入を進み、子どもの教育環境が大きく変化している。コンピュータを使用したテストの実施は、CBTといわれる。国内のCBTの現状としては大学入試のための各種検定や全国学力・学習状況調査の英語ですでに実施され始めておりこのようなCBT活用の方向性は他教科、他校種へと適用されていくと考えられる。CBTの導入で、期待できるメリットとしては、全国的なテストにおけるコスト減、スピーディーな成績処理、日頃の学習システムの普及等に貢献できることにある。本研究はその中で、問題の質についての研究であり、PBTで問えなかった新しい能力を問う可能性について扉を開いた研究といえる。
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Report
(6 results)
Research Products
(5 results)