• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Expanding Female Students' Career Choices in the STEM Fields through a New Model of Articulation from High School to College - A Four -country Comparison

Research Project

Project/Area Number 19H01730
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKyushu University (2022-2023)
Yamagata University (2019-2021)

Principal Investigator

Kawano Ginko  九州大学, 男女共同参画推進室, 教授 (10282196)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 みな  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (10817711)
坂無 淳  福岡県立大学, 人間社会学部, 准教授 (30565966)
大濱 慶子  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (30708566)
平林 真伊  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (70803021)
ミラー ジェリー  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (90455882)
鈴木 宏昭  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (90581843)
JIPTNER Karolin  山形大学, 大学院理工学研究科, 助教 (10760506)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥15,470,000 (Direct Cost: ¥11,900,000、Indirect Cost: ¥3,570,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords高大接続 / STEM / 女子の理系進路 / ジェンダー / 国際比較 / インタビュー調査 / 大学入学要件 / 高等教育改革 / 学生支援 / 中国 / 米国 / シンガポール / ドイツ / MINT(STEM) / 上海 / アビトゥーア / GCE-Aレベル / アドミッション / 非伝統的学生 / 女子の理系進路選択 / 理系進路 / 理数系カリキュラム
Outline of Research at the Start

「女子の理系進路選択拡大に向けたSTEM分野の新たな高大接続モデル-4か国比較から」の目的は、大学のSTEM分野の女性学生数を増加させることが可能なのはどのような高大接続制度なのかを探ることにある。

そのため、高大接続の形態が異なる4つの国(ドイツ、シンガポール、中国、米国)を調査対象として、STEM分野のジェンダー・ギャップの状況と、中等・高等教育の内容およびその接続のあり方を関わらせて比較検討し、日本への示唆を得る。

女子の理系進路選択を阻害する要因を制度上の問題と捉える本研究は、女子の心理面やその背景に原因があるとする先行研究に新たな知見を与えるだけでなく、政策的意義も大きいと考えられる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to explore the systems that contribute to increasing the number of women majoring in STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) fields at universities by focusing on the form of articulation from high school to university. We selected four countries (Germany, Singapore, China, and the United States) with different forms of articulation and analyzed secondary school curricula, entrance exam questions for science and mathematics subjects, and university admissions requirements through web surveys, on-site surveys, and semi-structured interviews.
The results show that in the four countries that were surveyed there is no single pass/fail entrance exam. In addition, achievement in secondary school subject activities, outside of science and mathematics, are included in the admissions process. These findings are suggested to help guide innovation in the Japanese articulation system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大学のSTEM分野に女性が少ない日本の現状の解決策を検討するため、国内外の先行研究が取り上げてこなかった構造的要因(高大接続のあり方)に着目した点に学術的意義がある。高大接続形態が異なる国々を調査することにより、大学入学要件に中等教育での幅広い学修成果が組込まれた形態が女子の理系進路選択を促進する可能性があることを見出した。
このような知見は、迷走が続く日本の高大接続改革の議論にジェンダー視点から一石を投じる点で社会的意義がある。加えて、数値目標を掲げて理系分野の女性活躍を推進する政策や、女子へのアプローチに特化しがちな現行の施策の限界を示唆しており、政策的にも意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (52 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (27 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 16 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 16 results) Book (1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] シンガポールの大学入学試験における科学の内容構成の特質-科学3科目に着目して-2024

    • Author(s)
      鈴木 宏昭
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 第19号 Pages: 78-87

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 女子の理系進路選択事情:中国・シンガポール・ドイツ・アメリカ調査から2024

    • Author(s)
      河野 銀子・大濱 慶子・坂無 淳・後藤 みな・イプトナー カロリン・鈴木 宏昭・ミラー ジェリー
    • Journal Title

      ポリモルフィア

      Volume: 第9号 Pages: 50-58

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツにおける女子の理系進路選択拡大に向けた取組みと課題―後期中等教育・高等教育機関でのインタビュー調査から―2024

    • Author(s)
      後藤 みな
    • Journal Title

      山形大学紀要(教育科学)

      Volume: 第18巻,第3号 Pages: 39-50

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 労働市場におけるジェンダー不均衡 : 理系分野での女性の活躍機会を増やす2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Journal Title

      カレッジマネジメント(リクルート)

      Volume: 238号 Pages: 18-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国の科学教育における高大のアーティキュレーション2023

    • Author(s)
      鈴木 宏昭
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 185-186

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_185

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツにおける女子の理系進路選択拡大に向けた取組み2023

    • Author(s)
      後藤 みな
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 183-184

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_183

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] シンガポールの高大接続の特徴と女性のSTEM専攻2023

    • Author(s)
      坂無 淳
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 181-182

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_181

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国の高大接続と女子の理系進路選択2023

    • Author(s)
      大濱 慶子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 179-180

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_179

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 女子の理系進路選択拡大に向けたSTEM分野の新たな高大接続モデル2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 175-178

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_175

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理工系分野のジェンダー平等2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Journal Title

      あすばる~ん 福岡県男女共同参画センタ―情報誌

      Volume: No.108 Pages: 1-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国における女性学生のSTEM専攻の決定と支援環境-X大学における訪問調査をもとに-2023

    • Author(s)
      河野 銀子・ミラー ジェリー・鈴木 宏昭
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 第18号 Pages: 11-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国における女性学生のSTEM専攻の決定と支援環境-X大学における 訪問調査をもとに-2023

    • Author(s)
      河野銀子・ミラージェリー・鈴木宏昭
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 11-22

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理工系分野のジェンダー平等2023

    • Author(s)
      河野銀子
    • Journal Title

      あすばる~ん

      Volume: 18 Pages: 1-3

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Articulation of High School-University in Science Education in Singapore2022

    • Author(s)
      鈴木 宏昭
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 65-68

    • DOI

      10.14935/jsser.37.2_65

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-12-03
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An analysis of the current articulation between high schools and universities in STEM fields in the US (2) : The case of the University of Michigan2022

    • Author(s)
      ミラージェリー、鈴木宏昭、平林真伊、河野銀子
    • Journal Title

      山形大学紀要. 教育科学 = BULLETIN OF YAMAGATA UNIVERSITY. EDUCATIONAL SCIENCE

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 39-57

    • DOI

      10.15022/00005340

    • URL

      https://yamagata.repo.nii.ac.jp/records/5420

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高大接続とSTEM分野への女子の進学-上海市の大学入試改革に注目して-2022

    • Author(s)
      河野銀子・大濱慶子・平林真伊
    • Journal Title

      研究中国

      Volume: 第15号 Pages: 56-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理工系分野の男女共同参画2022

    • Author(s)
      河野銀子
    • Journal Title

      共同参画 内閣府男女共同参画広報誌

      Volume: 9月号

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 女子の理系進路選択拡大をめぐるドイツの高大接続 に関する予備的検討―アビトゥーア試験「生物」の分析を中心として―2022

    • Author(s)
      後藤みな
    • Journal Title

      山形大学教職・教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 87-95

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理工系分野の男女共同参画2022

    • Author(s)
      河野銀子
    • Journal Title

      共同参画(内閣府男女共同参画局)

      Volume: 159 Pages: 0-0

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国におけるSTEM分野の高大接続の現状分析 : カリフォルニア大学を事例として2021

    • Author(s)
      河野 銀子、鈴木 宏昭、平林 真伊、ミラー ジェリー
    • Journal Title

      山形大学紀要. 教育科学 = BULLETIN OF YAMAGATA UNIVERSITY. EDUCATIONAL SCIENCE

      Volume: 17 Issue: 4 Pages: 1-24

    • DOI

      10.15022/00004997

    • NAID

      120007018270

    • URL

      https://yamagata.repo.nii.ac.jp/records/5055

    • Year and Date
      2021-02-26
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シンガポールの高大接続とSTEM分野への女子の進学 ―大学入学基準とGCE-Aレベルの数学の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      坂無淳・平林真伊・河野銀子
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要

      Volume: 31(1) Pages: 50-61

    • NAID

      40022748488

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 女子の理系進学を阻むさまざまな理由2021

    • Author(s)
      河野銀子
    • Journal Title

      朝日新聞EduA

      Volume: 0 Pages: 1-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国の幼児教育におけるSTEM 活動の特質 : K 段階の科学教科書の内容構成に着目して2021

    • Author(s)
      鈴木宏昭
    • Journal Title

      山形大学教職・教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 13-22

    • NAID

      120007018279

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理系の男女格差が縮まらない日本の問題点2020

    • Author(s)
      河野銀子
    • Journal Title

      論座(朝日新聞社)

      Volume: 0 Pages: 1-3

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国の高校と大学のリケジョ事情2020

    • Author(s)
      大濱慶子
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 68(3) Pages: 94-94

    • NAID

      130007851825

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Contributions and Potentialities of the Study of the Academic Profession in Japan2019

    • Author(s)
      YUKAWA Yayoi、SAKANASHI Jun、MURASAWA Masataka
    • Journal Title

      The Journal of Educational Sociology

      Volume: 104 Issue: 0 Pages: 81-104

    • DOI

      10.11151/eds.104.81

    • NAID

      130008020140

    • ISSN
      0387-3145, 2185-0186
    • Year and Date
      2019-06-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国のイノベーション型国家建設と女性人材支援政策2019

    • Author(s)
      大濱慶子
    • Journal Title

      リーブラ

      Volume: 66 Pages: 2-2

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 女子の理系進学を阻むさまざまな理由2024

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      北東北国立3大学連携推進協議会「キャリアの始まりを自分らしく~女子中高生の理系進路選択から考える~」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 進路選択とジェンダー2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      東京都北区 さんかく大学第4回
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 隠れたカリキュラム2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      仙台市男女共同参画推進センター ジェンダー論講座第6回
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 女子の理系進路選択:ステレオタイプを超える2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      NPO法人女子中高生理工系キャリアパスプロジェクト
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ジェンダー平等教育の国際比較――初等中等教育の功罪2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      人文社会科学系学協会男女共同参画推進連絡会(GEAHSS)第6回公開シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 変革期の中国の教育-国際比較からみる次世代の人材育成-2023

    • Author(s)
      大濱 慶子・河野 銀子
    • Organizer
      日本中国友好協会 第2回中国問題懇談会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の大学界をジェンダー平等に-男女共同参画政策の展開と女性学長研究の成果から2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター第208回招聘セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育・学術分野におけるジェンダー統計の実態と課題2023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      第16回日本性差医学・医療学会学術集会(政策研究大学院大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育分野のジェンダー統計ー政策と研究をつなぐー2023

    • Author(s)
      河野銀子
    • Organizer
      国際ジェンダー学会2023大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理系で広がる私の未来20232023

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      内閣府男女共同参画局 理工チャレンジ(リコチャレ)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] イノベーションと理系女性の活躍を目指してー成瀬仁蔵の女子大学構想2022

    • Author(s)
      大濱 慶子
    • Organizer
      日本女子大学教育文化振興桜楓会主催 成瀬仁蔵研究会特別講話
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ジェンダー統計の必要性2022

    • Author(s)
      河野 銀子
    • Organizer
      日本学術会議学術フォーラム「性差研究に基づく科学技術・イノベーション」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] イノベーション社会の到来と高等教育の大衆化、理工系女子の育成2021

    • Author(s)
      大濱慶子
    • Organizer
      中日教育研究学会10周年記念シンポジウム(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 文理融合の大学入試改革と女性のSTEM人材育成―上海の大学の事例を中心として2021

    • Author(s)
      大濱慶子
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会(筑波大学:オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学進学とジェンダー2021

    • Author(s)
      河野銀子
    • Organizer
      IEEE Engineer Spotlight 第16回
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Gender, Diversity, and STEM in Japan, Republic of Korea, and the US: Where do we stand?2020

    • Author(s)
      Ginko KAWANO
    • Organizer
      Trilateral Summit on Women's Leadership in STEM. The U.S. Department of State and the Asia Foundation.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 理数系教育とジェンダー:学校教育にできること2020

    • Author(s)
      河野銀子
    • Organizer
      日本学術会議公開シンポジウム(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育におけるジェンダー - 授業・教科書・教師の分析から -2020

    • Author(s)
      河野銀子
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会, 課題研究「ジェンダーの視座による数学教育(2)」(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Parents' perceptions to science and scientists in Japan: Analysis from three questionnaire surveys.2019

    • Author(s)
      Ginko Kawano
    • Organizer
      Gender Summit 16
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 女子中学生と保護者のSTEMに対する認識2019

    • Author(s)
      河野銀子
    • Organizer
      東京大学生産技術研究奨励研究会特別研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 田村慶子、佐野麻由子編著、『変容するアジアの家族-シンガポール、台湾、ネパール、スリランカの現場から』2022

    • Author(s)
      坂無淳
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353685
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] Female Students' Career Choices in the STEM Fields

    • URL

      https://st.stem-diversity.com/index.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 女子の理系進路選択拡大に向けたSTEM分野の新たな高大接続モデル

    • URL

      https://st.stem-diversity.com/index.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 女子の理系進路拡大に向けたSTEM分野の新たな高大接続モデル

    • URL

      https://st.stem-diversity.com/index.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://st.stem-diversity.com/index.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi