• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The investigation of the present characteristic of the IBL (Inquiry Based Learning) and the development of IBL's practical program: Comparative study between Japan, US and China

Research Project

Project/Area Number 19H01732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Furuya Koichi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (10374753)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 雲財 寛  東海大学, 児童教育学部, 特任講師 (00806838)
折本 周二  東京女子体育短期大学, その他部局等, 准教授 (10852121)
大貫 麻美  白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (40531166)
隅田 学  愛媛大学, 教育学部, 教授 (50315347)
鈴木 誠  北海道大学, 高等教育推進機構, 名誉教授 (60322856)
三好 美織  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80423482)
山中 謙司  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80741800)
久保田 善彦  玉川大学, 教育学研究科, 教授 (90432103)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords理科の授業 / 探究 / 現象の説明の構築 / 根拠(エビデンス) / データと推論 / 論証(アーギュメンテーション) / GRC / 初等中等教育 / 探究学習 / 資質・能力(コンピテンシー) / 科学概念の形成 / 実践的指導力 / 探究的な学習 / 科学の本質 / 探究の本質
Outline of Research at the Start

初等中等教育における優れた理科の教授・学習法は,今日きわめて重要である。特に,子ども達が能動的に学習する教授・学習法が必要である。その一つの方法として理科には「探究学習」がある。日本,アメリカ,中国の多くの理科教師が探究学習を重要なものと捉えている。しかしながら,探究学習については,明確な・共通の定義がない。そこで,(1)日本,アメリカそして中国の理科教師達が探究学習をどのように捉えているか。調査を行う。(2)探究学習として,行われている授業のビデオの収集。これらの調査と比較・分析を行い,今の日本の探究学習の長所及び課題を明確にする。(3)今日求められる,理科の探究学習プログラムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

In the United States, the old standard (1996) was replaced by the new standard (2013). The goal of the old standards was inquiry. In contrast, the new standards (NGSS) have almost no word for inquiry.What is the goal of science teaching? We conducted a literature review and observed and analyzed science classes in the United States. As a result, we found that science classes aim to construct "explanations of phenomena." The image of the learning process is GRC. Students observe phenomena, develop explanations, and create evidence for their explanations. To create evidence, data, and reasoning are necessary. Then, students build an explanation (with evidence) of the phenomenon and finally make an argumentation. This lesson is different from inquiry.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アメリカの旧スタンダードでは探究を目指していた。しかし、新スタンダードでは、理科の授業で目指しているものが探究ではないことが明らかになった。アメリカでは探究の次の段階に入っていることを示している。これはヨーロッパにも影響している。こうした世界の動きを見て、子どもたちの知識、技能、思考力、態度を、より良いものへ、拡げ深めていくことが必要である。アメリカの理科教育について探究が次の段階に入ったことを示した研究は日本国内にはない。本研究は、日本の理科教育の新たな方向性を示したものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 11 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University at Buffalo/Department of Learning and Instruction(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] New York State University/University at Buffalo/Graduate School of Education(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校理科「化学変化と電池」単元における「身体化」を取り入れた科学理解の促進2024

    • Author(s)
      武田章宏, 隅田 学, 佐藤栄治
    • Journal Title

      科学教育研究センター紀要

      Volume: 3 Pages: 115-122

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の力学概念学習におけるコンピューターシミュレーションの活用の効果2024

    • Author(s)
      吉村聡貴,隅田学,掛水高志,佐藤栄治
    • Journal Title

      科学教育研究センター紀要

      Volume: 3 Pages: 77-83

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Basic Study on Competence-based Life Science Education for Young Children:2023

    • Author(s)
      大貫 麻美・鈴木 誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 3 Pages: 513-526

    • DOI

      10.11639/sjst.A21002

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Virtual Reality Teaching Materials on Geological Formations, Combining 3D Models and Google Earth2023

    • Author(s)
      飯田和也, 雲財寛, 久保田善彦
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 3 Pages: 457-471

    • DOI

      10.11639/sjst.C21003

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Comparative research on Japanese and Finnish science textbooks: Examining the structure and questions in learning elementary school biology2023

    • Author(s)
      手代木英明・ErkkiT.Lassila・鈴木 誠
    • Journal Title

      Japanese Journal of Biological Education

      Volume: 64 Issue: 2 Pages: 82-93

    • DOI

      10.24718/jjbe.64.2_82

    • ISSN
      0287-119X, 2434-1916
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Basic research on high school students’ view of life: Analysis of how to interpret “life” and “living things”2023

    • Author(s)
      金本吉泰・鈴木 誠
    • Journal Title

      Japanese Journal of Biological Education

      Volume: 64 Issue: 2 Pages: 94-102

    • DOI

      10.24718/jjbe.64.2_94

    • ISSN
      0287-119X, 2434-1916
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Pilot Study of a Checklist to Evaluate Reliability of Scientific Claims2023

    • Author(s)
      久保田 善彦、松峯 笑子、舟生 日出男、鈴木 栄幸
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 509-522

    • DOI

      10.14935/jssej.47.509

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Game-based Learning on Student’s Conceptual Change in Bioaccumulation and Biomagnification2023

    • Author(s)
      Wichaidit, S, & Sumida, M
    • Journal Title

      Science Education International

      Volume: 342023 Issue: 4 Pages: 262-273

    • DOI

      10.33828/sei.v34.i4.2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Science learning strategies for developing competencies2022

    • Author(s)
      五十嵐 洋貴、増田 美次郎、古屋 光一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 3 Pages: 49-52

    • DOI

      10.14935/jsser.36.3_49

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-03-06
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of Research Questions on the “Nature of Science” of Learners2022

    • Author(s)
      長谷 一弘、古屋 光一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 3 Pages: 53-56

    • DOI

      10.14935/jsser.36.3_53

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-03-06
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Influence of Distance Learning with Local Conversation on Classroom Atmosphere2021

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 173-176

    • DOI

      10.15077/jjet.S45079

    • NAID

      130008151191

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「学び続ける主体」の育成に向けた理科のアプローチとは2021

    • Author(s)
      隅田学
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1248 Pages: 6-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Investigation of the Middle School Students’ Consciousness of Disaster Prevention in between the Pacific Ocean Side and the Japan Sea Side2020

    • Author(s)
      岩山 佳保里、古屋 光一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 5 Pages: 1-4

    • DOI

      10.14935/jsser.34.5_1

    • NAID

      130007805693

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-03-07
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Development of a Science Class for Elementary School Students to Identify the “Clouds Form”2020

    • Author(s)
      神山 夏実、古屋 光一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 5 Pages: 5-8

    • DOI

      10.14935/jsser.34.5_5

    • NAID

      130007805692

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-03-07
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Research on Understanding of Particle Concepts in Recent Middle School Students2020

    • Author(s)
      矢崎 秀弥、古屋 光一
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 5 Pages: 9-12

    • DOI

      10.14935/jsser.34.5_9

    • NAID

      130007805698

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-03-07
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高大連携による「課題研究」に関するサイバーメンタリングの試み -非対面と対面の最適なハイブリッド型指導へ向けて-2020

    • Author(s)
      隅田学
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 69

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research on Science Curiosity in Learning Environments2019

    • Author(s)
      MASUI Masaya、FURUYA Koichi
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 433-446

    • DOI

      10.11639/sjst.19003

    • NAID

      130007769918

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-11-29
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 探究学習(Inquiry)を超えて-アメリカNGSSの理科の授業が目指すもの-2023

    • Author(s)
      古屋 光一
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] NGSS の授業方法としての GRC と小単元の授業の計画 -探究を超えて 3 次元の統合を目指した授業-2023

    • Author(s)
      古屋 光一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] サスティナビリティ・コンピテンシーの基盤を培う 幼児向け STEAM 教育の検討:指定討論者2023

    • Author(s)
      鈴木 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における問題解決・探究2023

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      教科「理科」関連学会協議会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における「科学の本質」の理解:中学生を対象として2021

    • Author(s)
      長谷一弘,古屋光一
    • Organizer
      一般財団法人日本理科教育学会北陸支部大会 金沢大学(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンシーの育成を目指した理科の学習方略測定尺度の開発に向けて-中学生への質問紙調査の分析結果-2021

    • Author(s)
      五十嵐洋貴,増田美次郎,古屋光一
    • Organizer
      一般財団法人日本理科教育学会北陸支部大会 金沢大学(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科の単元レベルの授業設計指導法H29学習指導要領の三つの要素に基づいた「教育課程*」の作成を通して2021

    • Author(s)
      古屋光一,山中謙司,久保田善彦
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第71回全国大会 群馬大学(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における科学的主張を読み解く科学メディアリテラシーの検討2021

    • Author(s)
      久保田善彦 舟生日出男 鈴木栄幸
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における科学的主張を読み解く科学メディアリテラシーの育成手法のデザインと実践2021

    • Author(s)
      松峯笑子 舟生日出男 鈴木栄幸 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Learner Centered Instructional Design in Physics: A Survey on High School Students' Understanding of Heat and Temperature in Everyday Life Contexts2021

    • Author(s)
      Solola, I., Sumida, M.
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校での課題研究におけるテーマ設定と生徒の主体性2021

    • Author(s)
      松原依莉彩, 隅田学, 池田哲也, 吉村直道, 角藤寿樹, 大西倫紀, 上床孝樹, 八木昌生
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の理科に関するオンライン学習の実態と可能性について2021

    • Author(s)
      蔵田雅典, 隅田学, 掛水高志
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM Education Strategies for the Region2021

    • Author(s)
      Sumida, M.
    • Organizer
      The 2nd Integrated STEM Leadership Summit in Asia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本の幼児教育における遊びの意味とそれをふまえたSTEM教育の在り方に関する一考察2021

    • Author(s)
      大貫麻美
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Introducing Mutual-Help Rules Based on the Idea of "Bi-directional Debt" Into a Project Learning Activity: Enhancing the Formation of Social Capital in Classrooms2020

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi , Yoshihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Face-to-Face Holographic Agent Used as Catalyst for Learning and Employing Co-regulation in Collaborative Discussion2020

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Ishikawa, N., Egi, H., Hisatomi, A., Ishii, Y., Yuki, N., Kubota, Y., & Kato, H.
    • Organizer
      14th International Conference of the Learning Sciences
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理科の先生達は探究学習を現在どのように捉えているのか?-日米の比較を通して-2019

    • Author(s)
      古屋 光一,ノエミ・ウエイト,メリンダ・M・ウィットフォード
    • Organizer
      第69回日本理科教育学会全国大会(2019年度)静岡大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] US AND JAPANESE SCIENCE TEACHERS DEFINITION AND ENACTMENT OF INQUIRY-BASED TEACHING AND LEARNING PRACTICES2019

    • Author(s)
      Noemi Waight , Koichi Furuya , Melinda M. Whitford
    • Organizer
      The 13th biannual Conference of European Science Education Research Association (ESERA), at Bologna Italy
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] あの授業だけは取るな!-「解のない世界で活躍できる究極の学びとは何か?」-2024

    • Author(s)
      鈴木 誠
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      共同文化社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] これからの理科教育はどうあるべきか2023

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開2022

    • Author(s)
      久保田善彦 他:一般社団法人日本理科教育学会
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491049359
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 理科の探究学習を先生達はどのように捉えているか - 日米の比較を通して -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi