• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Lessons and an Evaluation Model for Integrated Living Environment Studies Focusing on the Characteristics of Subject Competency after Specialization

Research Project

Project/Area Number 19K02773
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

SAKAI tatsuya  武庫川女子大学, 教育学部, 教授 (10638050)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 信之  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (20345771)
宇都宮 明子  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40611546)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords生活科 / 認知系・非認知系コンピテンシー / 評価規準 / コンピテンシー / 事実教授 / 生活科の授業と評価モデル / 科学的認識の基礎
Outline of Research at the Start

本研究は生活科と分化して後続する教科とを架橋し、認識の発展的構築を可能にするコンピテンシーを特定し、そのコンピテンシーを科学的認識の基礎として育成する生活科授業と評価モデルの開発を目的とする。この目的を達成するために、①日本の生活科等において自然科学的・社会科学的な認識の基礎を育成する指導計画を分析する。②ドイツ事実教授で接続に有効に機能するコンピテンシーを理論と実践の両面から検討する。③科学的認識の基礎を育成する生活科独自のコンピテンシーを確定する。④理社の統合及び体験・認識の調和を実現することのできる融合型コンピテンシー志向の生活科授業と評価モデルを開発するという研究方法を採用する。

Outline of Final Research Achievements

This study focuses on competencies established by the German Sachunterricht (Living Environment Studies) by considering the connection with subsequent history and science subjects. The unique history and natural science competencies of Living Environment Studies were established by comparing and examining the curriculum and practical examples used for Sachunterricht and Living Environment Studies. We attempted to develop Living Environment Studies lessons and an evaluation model to foster these competencies as a foundation of scientific knowledge. The study clarified that Living Environment Studies education cultivates the foundations of social and natural scientific awareness in an integrated manner. This is achieved by converging the functions of cognitive and non-cognitive competencies. It is a new outlook to overcome the current issues with Living Environment Studies education in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

体験的学習の原理を損なうことなく、社会科や理科での学習への接続を可能にする生活科独自のコンピテンシーを特定し、それらを育成する生活科授業や評価モデルはどのように開発しうるのかということが学術的問いである。本研究では、この問いに応え、コンピテンシーの設定とそれを育成する生活科授業と評価モデルを開発し、生活科教育研究の転換を図ることは、教育的にも学術的にも極めて意義が高いというのが学術的背景である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 思考の可視化・操作化・メタ化を促す図のストラクチャーの理解2022

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 147 Pages: 28-31

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもを歴史好きにする! 見方・考え方を働かせる歴史授業づくりの基礎基本 歴史を探究し、表現する 歴史授業への転換2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 59(9) Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 認知系・非認知系コンピテンシーを輻輳的に育成する生活科授業開発 -統合教科の新しい展望に向けて-2022

    • Author(s)
      酒井達哉、原田信之、宇都宮明子
    • Journal Title

      武庫川女子大学 学校教育センター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 26-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 横断的・縦断的な接続を図る生活科の再構築-ノルトラン・ヴェストファーレン州事実教授レアプランを手がかりに-2020

    • Author(s)
      原田信之、酒井達哉、宇都宮明子
    • Journal Title

      『人間文化研究』(名古屋市立大学大学院人間文化研究科)

      Volume: 33号 Pages: 39-63

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能な資質・能力の育成を通して持続可能な社会の形成に「間接的に」寄与する歴史学習2023

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      社会系教科教育学会(シンポジウム)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コンピテンシー志向への実質的転換をめざす生活科教育の再構築 -統合原理と接続原理の強化-2020

    • Author(s)
      酒井達哉、宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 社会認識と自然認識の基礎を統合的に育成する生活科授業2023

    • Author(s)
      酒井達哉・原田信之・宇都宮明子
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866936994
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 歴史教師のビリーフに関する国際比較研究2023

    • Author(s)
      宇都宮 明子、原田 信之
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924640
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ドイツの学力調査と授業のクオリティマネジメント2023

    • Author(s)
      原田信之
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924671
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi