• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the interplay between the utilization of IR expertise and the context of universities

Research Project

Project/Area Number 19K02874
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022)
Osaka City University (2020-2021)
Shitennoji University (2019)

Principal Investigator

Hashimoto Tomoya  大阪公立大学, 国際基幹教育機構, 准教授 (40802327)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白石 哲也  山形大学, 学士課程基盤教育機構, 准教授 (60825321)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsIR / Institutional Research / 大学執行部の期待 / IR担当者の専門性 / 訪問調査・ヒアリング調査 / 大学の規模 / 設置形態(国立大学/公立大学/私立大学) / 執行部の期待 / 訪問調査 / IR(インスティテューショナル・リサーチ) / 専門性 / 大学が期待する成果 / 相互構造 / ミスマッチ解消
Outline of Research at the Start

日本のIRは担当者の量的拡大による導入期を過ぎ、現在はIR活動の質的向上が急務となっている。IR活動が有効に機能するためには専門性を備えた人材がいるだけでは不十分であり、その専門性が各大学の文脈の中で活用される必要がある。
本研究は①「大学が期待する成果」、②「必要となる専門性」、③「IR担当者が実際に持つ専門性」の相互構造に着目し、IRの専門性が大学の文脈に合致して活用されるための促進要因と阻害要因を解明する。さらに自大学がIRに期待している内容を明確化するためのルーブリックを開発する。
本研究により大学側の期待とIR担当者の専門性のミスマッチを解消し、日本のIRを有効に機能させることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the relationship between the competencies of Institutional Research (IR) personnel in universities and the expectations of executive bodies. We considered the influence of the universities' establishment type (national, public, private) and scale, measured by undergraduate student capacity. Our survey uncovered diverse expectations for IR activities, varying with the universities' type and scale. Although there was a high degree of congruence between these expectations and the existing state of affairs, notable differences emerged according to university type and size. Notably, public universities and smaller universities showed less alignment, potentially indicating staffing challenges. This research provides insights to help universities develop IR activities that best suit their needs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は大学のIR担当者の能力と大学執行部の期待の関係について、大学の設置形態と規模による違いに着目して検証した。アンケート調査の結果、大学の設置形態と規模により、期待と現状の関係性に差異があることが示唆された。
学術的には、IR活動の質的向上と効果的な人員配置について新たな視点を提供した。大学経営におけるデータに基づく意思決定を支えるための重要な知見を提供することで、教育研究の改善に寄与した。
社会的には、本研究は各大学が自大学の状況に応じた最適なIR活動を展開していくための手がかりを提供する。本研究によって、より効果的な大学運営が可能となり、大学教育の質向上につながることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2020 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] The relationship between the abilities of institutional research organizations and personnel and university executive expectations : A classification based on interview and questionnaire surveys2022

    • Author(s)
      橋本 智也、白石 哲也
    • Journal Title

      大阪市立大学大学教育

      Volume: 19 Issue: 1 Pages: 1-15

    • DOI

      10.24544/ocu.20220318-017

    • ISSN
      1349-2152
    • URL

      https://ocu-omu.repo.nii.ac.jp/records/2017323

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学生の多様化に対するIRの役割:米国の取組に関する文献調査からの示唆2022

    • Author(s)
      橋本智也・白石哲也
    • Organizer
      日本教育情報学会第38回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Bridging executives' expectations for first-year education and institutional researchers' expertise2022

    • Author(s)
      橋本智也・白石哲也
    • Organizer
      42nd Annual Conference on The First-Year Experience
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] IR組織・担当者の能力と大学執行部の期待の関係:調査結果の概要報告とIR担当者との意見交換2022

    • Author(s)
      橋本智也・白石哲也
    • Organizer
      継続的改善のためのIR/IEセミナー2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] IR組織・担当者の能力と大学執行部の期待の関係:全国アンケート調査に基づく検証2022

    • Author(s)
      橋本智也・白石哲也
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] IR担当者の専門性と執行部の期待:訪問調査に基づく類型化2020

    • Author(s)
      橋本智也・白石哲也
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Presentation] IR担当者の専門性と執行部の期待:公立大学の聞き取り調査を中心に2020

    • Author(s)
      橋本智也・白石哲也
    • Organizer
      日本教育情報学会第36回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Bridging executives' expectations and institutional researchers' expertise2020

    • Author(s)
      Hashimoto, T., & Shiroishi, T.
    • Organizer
      2020 AIR Forum(採択されたが大会は中止となった)
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] IRは大学の期待に応えられているのか:小規模大学におけるヒアリング調査を通じて2020

    • Author(s)
      白石哲也・橋本智也
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Institutional Research(IR)文献メモ

    • URL

      https://institutional-research.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi