Optimization of compatibirity collision safety performance for ultra-compact mobility-minicar
Project/Area Number |
19K04280
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 20010:Mechanics and mechatronics-related
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Research Institution | Tokyo City University |
Principal Investigator |
Maki Tetsuo 東京都市大学, 理工学部, 教授 (20465363)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大賀 涼 科学警察研究所, 交通科学部, 室長 (50392262)
櫻井 俊彰 東京都市大学, 理工学部, 准教授 (80610047)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
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Keywords | 超小型ミニカー / 普及価格帯 / 衝突安全 / 車体構造 / 乗員傷害 / コンパチビリティ / ミニカー / 衝突安全性 / 超小型モビリティ(ミニカー) / 車対車前面衝突 / コンピュータ解析 / 対車両衝突 |
Outline of Research at the Start |
国内中小企業が超小型ミニカーを開発する際の安全指針を明確化し,さらに海外からの不安全車両の輸入を抑制することで,国内の交通事故環境を維持改善する. これまでの衝突形態として、剛壁への衝突試験形態から乗用車との対車両衝突とし,よりリアルワールドでの衝突形態に変更してミニカー車体の上部構造も含む全車体構造のエネルギー吸収特性の最適化や乗員傷害値低減手法を検討する.
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Outline of Final Research Achievements |
A frontal and side collision test of an ultra-compact minicar was carried out, and the compatibility collision safety performance as with conventional vehicles was ascertained. It has been clarified that it is difficult to keep living space for those occupant conditions in the conventional vehicle body structure of ultra-compact, and the safety performance of the body structure can be significantly improved by using computer analysis for ultra-compact minicar. Specifically, It is clarified that by increasing the amount of collision energy absorption in the front part of the vehicle body and controlling the load on the roof and also it is possible to ensure safety performance in the event of a frontal collision with a slight weight increase. And the application of the guard bar inside the door is important in side collisions. As a result, it is able to show that the collision safety performance of an ultra-compact minicar could be secured with that of a normal compact car.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地球環境を考慮した超小型ミニカーの普及には、普通自動車との混合交通が避けられず、普通自動車との衝突事故を鑑みると超小型ミニカーの衝突安全性能を少なくとも普通自動車と同程度にまで確保することが重要である。本研究では超小型ミニカーの対普通車衝突時の安全性能をより向上するための車体構造として、コンパチビリティに着目し、コンピュータを用いた有限要素解析により改善の方向性を明確にした。 この結果、若干の重量(数kg)増で乗員の生存空間を確保できるなど、50km/hの衝突速度での安全性確保の基本的な方向性を明確にすることができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)