Project/Area Number |
19K20616
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Ono Eiri 京都大学, 学術情報メディアセンター, 助教 (80827460)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 学術情報 / シチズンサイエンス / 科学コミュニケーション / オープンサイエンス / UX・ユーザビリティ / ウェブサイト / デザイン |
Outline of Research at the Start |
科学・技術の問題は社会に大きな影響を与えるため、科学知を適切に扱えるよう社会全体の科学リテラシの向上が求められている。しかし従来の市民向けイベントなどの参加者の多くは「科学に関心の高い層(高関心層)」であったため、「積極的な関心を示しにくい層(潜在的関心層)」を含めた取り組みが必要とされる。本研究は市民がWebサイト上で科学に参加し楽しみや娯楽として研究タスクをこなすオンラインシチズンサイエンスの可能性に着目した。しかしタスク実行に困難が伴うと市民は離脱してしまう。そこで科学への参加体験を高めるWebサイトのUX・ユーザビリティ因子を明らかにすることで、潜在的関心層の参加を改善する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study focused on the user experience (UX) when accessing academic information on the Web. A survey was conducted on academic information distribution media such as newspapers and the Internet, and analyzed according to the level of interest in science and technology (high interest, potential interest, and low interest). The results suggest that searchability of academic information is important for distribution to the low-interest group. I investigated whether the usability of Citizen Science (CS) websites affects UX. First, usability analyses was conducted on domestic and international CS websites. Then, I collaborated with people involved in air pollution measurement projects conducted mainly in Europe to do a questionnaire survey of participants. I prepared to implement the project in Japan and discussed with them about sharing data internationally.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
科学リテラシが求められている現状において、科学・技術への関心が低い低関心層にどのようにアプローチするのか問題となっている。本研究の結果からは、特に低関心層に対しては検索エンジンで上位に表示されるメディアが重要となることが示唆された。またWiki等の一方向性メディアとSNS等の双方向性メディアを比較したところ、どの関心層においても学術情報に関しては一方向性メディアの利用や信頼性が高かった。こうした関心の程度や信頼性に応じて学術情報の展開を検討することで、学術情報の流通性を高めることができると考えられる。
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