Basic Research for the Development of "Language Education" Linking Japanese and Foreign Language Activities/Foreign Language Studies
Project/Area Number |
19K23296
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Tamagawa University |
Principal Investigator |
YAMADA Miyuki 玉川大学, 教育学部, 准教授 (90846859)
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 寛容 / 対話 / 母語 / 外国語 / 国語科 / 相違する意見 / 文学 / 自分の考え / 不確実 / 言語教育の課題 / 言語を扱う教科間の乖離 / 外国語への抵抗感 / 学習者の意思の言語化 / 国語教育 / 外国語教育との連携 / ことばの教育の理念 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、国語科と外国語活動・外国語科の間をつなぐ「ことばの教育(科目『ことばと文化』)」を新たに開発するための理論的基盤を構築することである。 そのために、以下を行う。 ① 文献調査・先行研究の分析に基づき措定した「寛容(tolerance)」概念について、フランスの哲学教育及びオープンダイアローグの対話理論と関連付け、母語と外国語をともに「ことば」として学ぶ価値を明らかにする。 ② 科目『ことばと文化』の理論と実践を構築し、カリキュラムを開発する。 ③ 授業実践及び分析を行い、研究の成果と課題を明らかにする。
|
Outline of Final Research Achievements |
The following two points became clear as a result of the research. First, a case study of reading English picture books (literature) to children in the second grade of elementary school revealed that it is important to ensure that students are able to speak freely in their native language about the contents of books and how to read them in order to have a positive relationship with foreign languages. Next, in order for learners to be able to speak freely in their native language with others, they need to be tolerant in their interactions. The study of literature classes for 5th grade students revealed the need for learners to recognize (be tolerant of) not only the readings that can be explained, but also the uncertain and conflicting readings that they are unable to verbalize in their own language.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、母語と外国語をともに「ことば」として学ぶ価値を、自分の思いや考えを捨象せずに、目の前にある「ことば」を手がかりに、もしくは見付けたい「ことば」を探しながら粘り強く相手とかかわることに置いた。また、そのために必要なスタンスである〈寛容〉(互いの相違を受け止める寛容)を醸成することは、多様な他者と共生する社会を生きる子供たちにとって重要な「生きる力」となる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(5 results)