Road rage with egocentric bias: an interventional approach based on social cognitive theory
Project/Area Number |
19K23371
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0110:Psychology and related fields
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Research Institution | Hokuriku Gakuin University |
Principal Investigator |
Kato Jin 北陸学院大学, 人間総合学部(社会学科), 講師 (30847356)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | あおり運転 / 責任帰属 / ダークテトラッド / 怒り感情 / 自己中心性バイアス / 社会的認知 |
Outline of Research at the Start |
従来、自動車のあおり運転は運転者の攻撃性や車内環境の問題として扱われてきたが、その抑制要因に関する実証的な研究は少ない。本研究では、自己を基点として物事を認識しようとする自己中心性バイアスに着目し、自動車の運転という視覚的に自己中心性バイアスに陥りやすい環境が運転者の被害的認知を強める結果、怒り感情が生起するというモデルを立て、その妥当性を検証する。また、自己中心性バイアスにまつわる個人特性および車内環境の観点から、あおり運転に結びつく認知バイアスの抑制要因を検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, I modeled that the driving environment, which is visually prone to egocentricity bias, reinforces the driver's perception of victimization, resulting in the generation of feelings of anger. I created a task to measure drivers' blame judgments in traffic situations and examined the effects of "perspective" and "agency" factors and personality traits on the blame judgement of the situation through a series of online surveys, and found that the first-person perspective and the perceived agency of others led to high attributions of responsibility to the other driver in dangerous traffic situations. Results showed that first-person perspective and perceived agency of the other driver independently promote attributions of responsibility to the other driver, and that dark tetrad personality traits are associated with feelings of hostility and anger toward the other driver and the perception of being "agitated".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来、自動車運転時の怒り感情・あおり行為は運転者の攻撃性やそれを促進する車内環境の問題として社会心理学を中心に検討されてきたが、運転時の認知がもたらすあおり行為の抑制要因に関する実証的な研究は少ない。本研究では、より危険度の高い交通場面においては一人称視点および他者の行為主体性の知覚が他者への責任帰属を促すこと、そしてあおられたという認知は攻撃性よりもパーソナリティであるダークテトラッドに基づく怒り・敵意等の感情によって予測されることを示した。ドライビングシミュレーターによる検証は今後の課題となったものの、あおり運転に関わるいくつかの重要な要因を示すことができた。
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Report
(5 results)
Research Products
(5 results)