• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Web-based learning program to enhance the competencies of continuing nursing educators

Research Project

Project/Area Number 19K24216
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0908:Society medicine, nursing, and related fields
Research InstitutionReiwa Heath Sciences University (2022)
Fukuoka University (2019-2021)

Principal Investigator

Omura Yukimi  令和健康科学大学, 看護学部, 講師 (30382443)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsコンピテンシー / リフレクション / 看護継続教育者 / web学習 / Web学習 / 看護継続教育 / プログラム開発
Outline of Research at the Start

看護職の教育を担う継続教育担当者に必要なコンピテンシー(能力)は明確ではなく、海外に比べ教育が整っておらず、専門的教育を受ける機会が少ない。コンピテンシーの獲得には、知識の習得と実践の体験をreflecton(内省)しながら学習することが有効と考える。
本研究では、①新任の継続教育担当者に必要なコンピテンシーと②学習ニーズを明らかにし、③コンピテンシーを高めるためのSelf-reflection(自己内省)の仕組みを取り入れたWeb学習プログラムの作成を目指す。
Web学習により教育学的知識や学習内容が提示され、いつでもどこでも繰り返しの学習ができ、能力開発や教育体制の整備につながる。

Outline of Final Research Achievements

In order to improve the competency of advanced beginner continuing nursing educators, in addition to acquiring the basic knowledge necessary for continuing nursing educators, we created a web based learning program that supports reflection on their own experiences.
A national survey clarified the learning needs and competencies of advanced beginner nursing educators and developed a competency evaluation scale.
Based on learning needs, literature, and required competencies, the program focused on pedagogical knowledge and communication skills that can be acquired through web based learning. Ultimately, we examined the validity of the contents with experts and developed a program consisting of six contents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医療機関に従事する看護継続教育担当者のコンピテンシーはこれまで明確になっておらず、コンピテンシーを評価する尺度やコンピテンシーを基盤とした学習プログラムの開発はされていない。本研究で、新任の看護継続教育担当者のコンピテンシーを評価する尺度を開発し、新任者に焦点を当てたWeb学習プログラムを作成したことで、全国の新任看護継続教育担当者にとって、場所を問わず自己学習できる機会が提供できる。看護継続教育担当者の教育を充実させることで、看護職員全体の教育に還元され、ひいては看護の質向上につながることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2021

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 新任看護継続教育者のためのコンピテンシー評価尺度の信頼性・妥当性の検討2021

    • Author(s)
      大村由紀美,松本智晴,前田ひとみ
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新任継続教育担当者のコンピテンシーの獲得が難しい内容の特徴2021

    • Author(s)
      大村由紀美
    • Organizer
      第31回日本医学看護学教育学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi