Project/Area Number |
20320024
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Aesthetics/Art history
|
Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
YAMAGUCHI Kazuko Okayama University, 大学院・社会文化科学研究科, 教授 (90093476)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
NISHIMURA Kiyokazu 東京大学, 大学院・人文社会系研究科, 教授 (50108114)
NAGANO Junko 神戸大学, 大学院・人文学研究科, 教授 (20172546)
KAWATA Tokiko 甲南大学, 文学部, 教授 (00236548)
MAEKAWA Osamu 神戸大学, 大学院・人文学研究科, 准教授 (20300254)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2009: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2008: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
|
Keywords | 触覚性 / アブジェクト / セルフ・ポートレート / アナログ / デジタル / ブラッサイ / カーアン / トゥオンブリ / 反芸術 / 視覚中心主義 / サイ・トゥオンブリ / セクーラ / クロード・カーアン / シンディ・シャーマン / ジェンダー / ポストモダン / 遠近法的視 / 触覚 / サイ・トオンブリ / クロード・カオン / 脱視覚化 / シャーカフスキー / ゲルハルト・リヒター / 写真 / 触覚的視 / 美と倫理 / 無垢な目 / アラン・セクーラ |
Research Abstract |
The tactile impression of photography which consists in the mechanical representation of details of objects, hitherto considered inartistic, has undermined the modern hierarchy of the aesthetic and intellect which is modeled on seeing. This photographic sense has created the postmodern situation, bringing everyday things, the meaningless, the abject and the unfocused into the art world, changing the sense of reality and self. At the same time, the intimate relation of art and photography today calls the inartistic origin of photography into question.
|