• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the methods to improve OER using the learning log and the portal site for learning support

Research Project

Project/Area Number 20H01713
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Shigeta Katsusuke  北海道大学, 情報基盤センター, 准教授 (40451900)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 八木 秀文  東北大学, オープンオンライン教育開発推進センター, 特任講師 (00740127)
武田 俊之  関西学院大学, 高等教育推進センター, 教育技術主事 (70227031)
金子 大輔  北星学園大学, 経済学部, 教授 (70397438)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords教授学習支援システム / 教育工学 / OER / 教育改善 / 教材改善 / 教育学習支援システム
Outline of Research at the Start

本研究では、オンライン学習の質向上を支援するための手法を開発するため、学習要素とコンテンツの紐付けおよびバージョン管理を可能とする構造化されたST-OER(STructured Open Educational Resources)開発手法を提案する。またST-OERを用いたオンライン学習により効果的な学習支援と教材改善のためのデータ蓄積を継続的に行う、学習支援ポータルサイトを開発し評価する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we proposed a method to continuously improve OER used for online learning based on evidence obtained from learning data. We proposed a framework and functions of a learning management system for online learning while continuously improving ST-OER(STructured OER). A learning support portal site was developed by adding a plug-in to an open-source LMS (Moodle) to support the implementation of online learning by converting ST-OER from existing OERs and storing ST-OER. The function of storing and versioning ST-OER, making ST-OER available to the public, and sharing it among educators was realized. The effectiveness of this study was evaluated by continuously improving the OERs that use this for actual online learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、バージョン管理とオンライン教育による継続的改善が必ずしも容易でないOERを、学習履歴データから得られるエビデンスに基づいて継続的に改善する手法を提案し、OERを開発・蓄積する学習管理システムのフレームワークと機能を提案することができた。また、本ポータルサイトをオープンソースのLMS(Moodle)にプラグインを追加して実現することで、他の教育者も利用しやすい汎用的なツールとして提供することができた。加えて、実際のオンライン学習に用いるOERの継続的な改善に適用し、本研究の有効性を評価することができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ザールラント大学/コンピュータサイエンス学部(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OERの改善理由を記録するMoodleプラグインの開発2022

    • Author(s)
      重田勝介 , 武田俊之 , 金子大輔 , 八木秀文 , 永嶋知紘
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OERのファインダビリティ向上のためのシステムの設計と実装2022

    • Author(s)
      武田俊之, 重田勝介, 金子大輔, 八木秀文, 永嶋知紘
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2022年度 第2回研究会報告 37(2) 30-35 2022年7月
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 利用者によるウェブアーカイブの意義、技術とその課題2022

    • Author(s)
      武田俊之
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度 年次大会論文集 (AXIES 2022) 2022年12月
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] OERの構造化とバージョン管理を行うMoodleプラグインの開発2021

    • Author(s)
      重田勝介,武田俊之,金子大輔,八木秀文,永嶋知紘
    • Organizer
      情報処理学会CLE研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ラーニング・アナリティクスにおける宣言的記述の検討2021

    • Author(s)
      武田俊之
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム研究会(CLE)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] デジタルアーカイブ・ベーシックス 知識インフラの再設計 第3章 デジタルアーカイブの教育利用2022

    • Author(s)
      重田勝介
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      勉誠出版
    • ISBN
      9784585303015
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi