• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

US-Japan comparison of teaching professional standards

Research Project

Project/Area Number 20K02586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Fujimura Yuko  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (80634609)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 仁  福岡大学, 人文学部, 教授 (30432701)
朝倉 雅史  筑波大学, 人間系, 助教 (50758117)
岩田 昌太郎  同志社大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (50433090)
川口 広美 (前田広美 / 前田)  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80710839)
堀田 諭  埼玉学園大学, 人間学部, 准教授 (90865445)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords専門職基準 / 職能開発 / アメリカ / 教科 / 米国 / 自律性 / 州教職員専門職基準委員会 / NBPTS / 専門職性 / 政策比較
Outline of Research at the Start

日本では,教員の養成・採用・研修を連続体と捉えた上での「教員が学び続けることので きる環境整備」が提案され,専門職基準の策定とそれに基づく教員制度の全国的整備が進められている。米国ではすでに,教師教育のあらゆる場で専門職基準が活用され,専門職基準の制度化が進められてきた。専門職基準は,他律的活用と自律的活用の双方が想定されるが,米国では,その双方で機能している可能性がある一方,日本では,他律的活用が強調され,自律的な「能力参照枠」としての専門 職基準の活用は十分に検討されていない。本研究では,自律的・他律的な「能力参照枠」としての専門職基準の「内面化」の方略を提案することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on the role and function of professional standards, focusing on the reality of the National Organisation for Professional Standards and the case of Washington State.
In the national organisations, the structure, roles and functions of the State Teachers' Professional and Teacher Professional Standards Board (professional educator standards board) and the National Board for Professional Teaching Standards (NBPTS) were analysed. After summarising the developments surrounding professional standards across the United States, the actual state of professional standards in Washington State was analysed. Focusing on the legitimacy of the Standards, it clarified the process by which they were developed and how the professionalism of teachers is portrayed in the Standards.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,専門職基準の教員による自律的な活用を可能とする諸要件を明らかにすることを目的としており,学術的意義や社会的意義は高い。全米組織で策定される基準の存在やそこで策定・運用される専門職基準の策定過程やそこで描かれる基準の特徴は,いずれも活用を想定されたものであり,専門職基準の正当性を担保しようとする仕組みが読み取れた。また,州レベルの専門職基準の策定や機能も,効果的な活用を促す要素が散りばめられており,それらの実態が明らかにされた。これらの研究成果は,これまでの先行研究では解明されていなかった点であり,意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2024 2023 2022 2020

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] “Reality and Possibility of Teacher Education for Diversity in Japan: Lessons from International Trends”2024

    • Author(s)
      Sato, Hitoshi and Ito, Akiko
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: No.18 Pages: 69-79

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「アメリカ(諸外国における教員確保の現状と対応策~イギリス・アメリカ・カナダ・韓国~)」2023

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      『協同出版・教職レポート』

      Volume: 第3号 Pages: 19-19

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子どもの多様性に対応する教育と教師のあり方」2023

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      『学校経営研究』

      Volume: 48 Pages: 14-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「保健体育教師の役割をその特殊性とは」2023

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      清水紀宏・朝倉雅史・坂本拓弥編『探究 保健体育教師の今と未来20講』

      Volume: 0 Pages: 2-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「『優れた保健体育教師』とはどのような教師なのか2023

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      清水紀宏・朝倉雅史・坂本拓弥編『探究 保健体育教師の今と未来20講』

      Volume: 0 Pages: 158-167

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「NPM型改革下の教師教育スタンダード政策における省察概念」2023

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      山﨑準二・高野和子・浜田博文編『「省察」を問い直す―教員養成の理論と実践の検討―』

      Volume: 0 Pages: 165-181

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国の公立学校教員人事をめぐる学校裁量の法的規定と運用実態 : 学校分権型教員人事の存立要件に関する予備的考察2023

    • Author(s)
      榎景子,篠原岳司,藤村祐子,髙橋哲,山下晃一
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 16(2) Pages: 57-71

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける州教職員専門基準委員会に関する研究 : 組織および活動に着目して2022

    • Author(s)
      藤村祐子,佐藤仁
    • Journal Title

      教育行政学研究

      Volume: 43 Pages: 29-40

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師教育における「省察」言説の生成と展開に関する海外動向と予備的考察 : 英米のNPM 型改革下の教師教育政策・スタンダードに着目して2022

    • Author(s)
      朝倉雅史、髙野貴大,高野和子
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 47(1) Pages: 29-52

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 自律的な活用を促進する教員の専門職基準はいかにあるべきかー全米教職専門規準委員会(NBPTS)の分析を通してー2022

    • Author(s)
      藤村祐子・川口広美
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 第71号 Pages: 73-84

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科教師とは何をする人なのかー専門性/専門職性の視点から問い直すー2023

    • Author(s)
      川口広美
    • Organizer
      第72回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本における教師教育のアカウンタビリティの様相」2023

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日米国際シンポジウム2023「日米教師教育における民主的アカウンタビリティの可能性を探る」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] What do Japanese teachers say about the teaching standards?2023

    • Author(s)
      Yuko Fujimura, Masashi Asakura, Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      CIES 2023 Annual Conference(国際学会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国カリフォルニア州における教員スタンダードに関する研 究―教員スタンダードと教師教育制度の関連を中心に―2023

    • Author(s)
      藤本駿・藤村祐子
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回 大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] What do Japanese teachers say about the teaching standards?2023

    • Author(s)
      Yuko Fujimura, Masashi Asakura, Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      CIES 2023 Annual Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ワシントン州における文化的能力スタンダードに関する研究―策定過程と機能に着目して―2022

    • Author(s)
      藤村祐子,佐藤仁
    • Organizer
      日本教育制度学会第29回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本において教員の専門性はどう論じられてきたか -専門性議論に着目して-2022

    • Author(s)
      藤村祐子,朝倉雅史,川口広美
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科教師の社会的責任とは何か? ー米国の社会科教師スタンダードの検討を通して2022

    • Author(s)
      川口広美・堀田諭
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会(オンライン掲載)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の専門職スタンダードはどう策定するべきかー日米の比較から考えるー2022

    • Author(s)
      藤村祐子・川口広美・朝倉雅史
    • Organizer
      科研成果報告オンラインセミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自律的な活用を促進する教員の専門職基準はいかにあるべきか ―全米教職専門基準(NBPTS)の分析を通して―2020

    • Author(s)
      藤村祐子・川口広美
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける州教職員専門職基準委員会(Professional Educator Standards Board)の機能ー専門職基準の策定・活用に着目してー2020

    • Author(s)
      藤村祐子・佐藤仁
    • Organizer
      日本教育行政学会第55回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自律的活用を促進する保健体育科教員の専門職基準に関する研究―NBPTS策定基準の分析2020

    • Author(s)
      朝倉雅史・岩田昌太郎
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第40回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自律的な社会科教師育成のための専門職スタンダードとは ―NBPTS(全米教職専門スタンダード)の場合―2020

    • Author(s)
      川口広美・堀田諭
    • Organizer
      日本社会科教育学会第70回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Handbook of Research on Teacher Education2022

    • Author(s)
      Myint Swe KhineYang Liu
    • Total Pages
      992
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811697852
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi